Hur laga gummimatta?

LIte långsökt friluftsanknytning men i bilen jag använder för att ta mig till mina friluftsaktiviteter ligger det mattor i gummi på golvet. Mattan på förarplats är mellan 5 och 10 mm tjock och har fått ett förslitningshål där jag normalt har hälen. Några tips på hur man kan laga hålet i denna gummimatta?
Limma, vulka, värma?

Tacksam för tips!

/Patrik

Det finns en kille på Öland som lagar udda pryttlar av plast och gummi. De har fixat en mcsadel till min granne och det var ett snyggt jobb. Det som vi tror är gummi är oftast blandmtrl.
Själv brukar jag byta bil innan det inträffar.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag skulle gå till skroten och hämta en bättre begagnad, eventuellt skära till rätt form. Om den är fast monterad tar du reda på vad det är för material och agerar därefter. Det finns firmor som säljer vulk men kontaktlim borde duga gott för det mesta. Rugga ytan först.

laga själv - inte ersätta!

Att lämna bort den är inte aktuellt - nypriset skulle helt säkert vara billigare. Jag hade mest iden att inte behöva köpa nytt i onödan, även om ju skroten är bra ur den syvinkeln - redan förbrukad så att säga.

Men mattan är löstagbar med skruvar så det går lätt att jobba med den.

Vulk : skulle det funka med samma solution som man använder för att laga punka på cykelslang eller krävs det starkare/andra kemimalier?

Tror inte kontaktlim skulle tåla belastningen särskilt länge?

Tror nog snarare på liquisole i så fall men det är svårt att få saker att fästa på feta ytor - och det är ju lite det som är poängen med just gummimattor - de ska vara lätta att rengöra.

/Patrik

Som sagt. Vi vet inte vad det är för material. Kan du hitta en återvinningssymbol någonstans? Det jag tänker är att vare sig vulk eller något annat för arbete med syntetiska material är så speciellt miljövänligt. Därför skulle jag ta en cykeltur till närmaste skrot. Det var dock inte vad du frågade efter.

Metoden att laga gummi är oftast att trappskära omsorgsfullt så att man får tre kontaktytor. Om man ska bilda det hela ska man skära 6mm gummi så att det ser ut som att man har två olika stora plattor á 3mm på varandra. Det lappen ska in i skärs ut på samma sätt. Sen köper man lämpligt lim, i mitt fall miljö och hälsovådlig vulk med ännu mer hälsovådlig härdare och vulkar ihop allt under press ocn gärna rumstemperatur. Om man vill öka hållfastheten kan man lägga ett till lager med tunn matta under den befintliga. En annan produkt som var helt fantastisk till gummi var en tätningsmassa de hade på Carglass i Jönköping. Alla hörn och skarvar fylldes med det här och listerna var bomtäta samt homogena. Kanske ett alternativ? Det har använts till att göra motorkuddar och allt möjligt. Skär enligt trappmodell och gjut igen. Massan ska läggas i hett vatten före bruk för att bli mer användbar. Laddas i vanlig fogspruta. Testa om det fungerar med cykelsolution. Skär bort av det skadade och prova att vulka ihop? Det är genom experiment man lär sig.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips