”Hur länge lever en fästing” eller ”det kliar på...”

Kanske någon blir stött av det personliga anslaget men de senaste två dagarna har det kliat på pungen.

En närmare undersökning i kväll visade att en fästing satt sig i den tunna huden.
En liten en...

Jag beslutade mig till slut för att ta bort den med en pincett och jag fick bort hela kräket. (Fästingen alltså.)

Frågan är då var den kom ifrån, jag har inte varit till skogs sedan helgen och jag hade långbyxor med nedstoppad t-tröja.

Hur länge kan fästingen sitta i byxor och vänta, kan den ha kommit dit för länge sedan (då jag vadade fram i högt gräs med döttrarna på axlarna) och bara lurpassat?
Är de små bra på att transportera sig, jag tänker att den fastnat i kängskaften och vandrat uppåt?

De är lömska

Säkert kan de krypa ganska länge innan de hittar tunn hud att bita sig igenom. Veckor är nog inga problem. Noterade härom dan en fästing i pälsen på vår hund. Den hade inte bitit sig fast och jag la den i vasken i diskbänken och den var rätt duktig på att klättra uppåt mära vertikalt. När den kom till vattendroppar så simmade den igenom i uppförsbacke.

Rätt imponerande rostfri plåt borde inte vara så lätt att klättra på.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Bra att den var liten iaf, då kan du nog vara nästan säker på att den inte varit på något annat innan den var på dig. Jag har fattat det som att de små är yngre, sen växer de i takt med att de hittar värdar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips