Hur känns det att segla med 60C?

Jag funderar på att köpa en Garmin 60C. Jag tänker mest använda den som som komplement till mitt papperssjökort, ifall jag skulle tappa bort min position eller om det blir dimma. Den har väl oxå en funktion som varnar om ankaret släpper. En säkerhetsgrej alltså.

Hur känns det att navigera med BlueChart på en 60C? Jag är mest orolig för att skämen kanske är för liten? Men om man har ett papperkort jämte så är det väl inga problem, eller?

Finns all information från alla sjökort i alla skalor inlagda i ett BlueChart-sjökort? För mig som seglar på västkusten räcker det alltså med att köpa kartan för Oslo-Malmö-Vänern-Vättern.

När kan man förvänta sig att nästa generation motsvarande 60C släpps? Antar att den kanske kan ha aningen större skärm, och dubbelt så bra upplösning? Men så är det ju alltid...

Mvh Fredrik

Hej!

Som du säger. Ett komplement till papperssjökort och som en extra säkerhetsgrej -ja, till det är den alldeles utmärkt. Som plotter -nja, då är skärmen på tok förliten. Smidig att lägga in waypoints i. Jag har en 76:a och den är med i sittbrunnen i ur och skur.

God segling i sommar.

/Ulf

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Större skärm är naturligtivs alltid bra (utom när man ska bära sin GPS). Bättre upplösning har man kanske inte alltid så stor nytta av i en segelbåt, åtminstone inte när det skvalpar på ordentligt. Bättre upplösning innebär mindre detaljer och kräver mer noggrannt tittande. Såvida man inte bara använder den bättre upplösningen till att mjuka upp hörn på linjer fonter, förstås, men när tillverkaren betalar för bättre upplösning, vill de gärna utnyttja den ordentligt också.

Anders

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips