hur funkar dubbla tunna ist för en tjock sovsäck

Det mesta verkar ju vara avhandlat här, men själv har jag använt mig av dubbla säckar och sovsäcksöverdrag i över fyra år och är nöjd. Det fungerar alla årstider, och alla väder.

Viktigast är att den ena säcken inte trycker ihop den andra.

Mitt system består av en Carinthia Defence4 en Snugpak bushcraft quilt och ett Gore-Texöverdrag. Det fungerar i tält, hammock, i vindskydd eller rätt och slätt bara på marken. Det är enkelt att termperaturreglera; sovsäcken har dragkedja på ovansidan, och överdraget på sidan. Quilten värmer gott om fötterna och kan enkelt tas bort om det inte skulle passa just den natten.

På nersidan finns ju att det här är ett ganska bulkigt system, men för mig som prioriterar mångsidighet, och slitstyrka är detta knappast ett bekymmer ändå.

Senast ändrad:
Att tänka på är att det är något omständligt att komma till rätta med två sovsäckar, det blir många snoddar att justera och två dragkedjor att stänga. Vänder man sig ofta på natten finns risken att säckarna hamnar fel och att ena säcken blockerar ansiktet.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips