Hur får man bort framgaffeln?

Nycklar

Du behöver antagligen nycklar som passar för gaffellagret. Det finns många olika konstruktioner på marknaden. Oftast skall man lossa styrstammen först, sen skruva dän övre lagret. Sedan kan man sänka gaffeln neråt. Det är 10 år sen jag mekade mountainbike så saker kan ha ändrats. När du skruvar ihop-se till att det inte glappar. Jag brukar låsa frambromsen och sätta mig på cykeln och trycka den framåt bakåt. När det slutar glappa drar du åt en mycket liten aning till för att få lite förspänning.
//Janne

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
banka litet

Ibland kan gaffeln sitta lite även om du lossat på nämnda skruvar/bultar, då är det bara att banka lite lätt högst upp på styrröret med en träbit el. motsvarande.

/Jonas

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips