Hur får de in pengar

Tro nu bara inte att allt bistånd är av ondo, bara för att det är så lätt att raljera över misslyckanden.
Man måste bara vara ärlig med sitt syfte. Vill man hjälpa en medmänniska, eller döva sitt samvete?
 
Tro nu bara inte att allt bistånd är av ondo, bara för att det är så lätt att raljera över misslyckanden.
Man måste bara vara ärlig med sitt syfte. Vill man hjälpa en medmänniska, eller döva sitt samvete?

Jaha, då har vi gått några hundra år tillbaks. Avlatsbrev och frälsesamhället har fått ett uppsving när överklassen ska bli folkliga genom att samla på livsöden. Att friköpa sig kanske funkar i Ankeborg. Kvack!!


peter

Jo, det är väl så att de belyser nån "hjärtefråga" och samlar in präktighetspoäng. Därmed lägger de ribban för högt för vanliga dödliga som behöver varenda korvöre, och därmed framstår som osympatiska egoister.


peter
 

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Sälj kommersiella värden

Hejsan!

Några av världens främsta personer på sponsring/partnerskap finns i Sverige. Det är därför vi exempelvis år efter år kan ha flera båtar med i några av värdens dyraste tävlingar (ex. Whitbread/Volvo Ocean Race).

Finansieringen löser seriösa äventyrare genom att sälja de kommersiella värden som projekten genererar. Dvs. kontaktmässiga, associationsmässiga och exponeringsmässiga värden. Det kräver att man är en betydligt bättre säljare än snitt personen, att marknadsstrategin är bra osv. Man blir en konsult som bedriver ett vinstdrivande företag som fungerar som en eventbaserad pr-byrå.

I princip arbetar en äventyrare som en konsult som säljer kommunikation, image och exponering riktad mot specifik målgrupp.

Mindre seriösa äventyrare säljer "charter" till halvsvåra berg/platser för att finansiera sina egna expeditioner/träningar och för att få lite pengar över. Böcker och föredrag ger ytterliggare tillskott. De främsta drar in cirka 3 miljoner sek per år på föredrag (gäller svenska marknaden). Många kända personer som verkligen fokuserar på äventyr och föredragshållande drar dock bara in 150 000 kr/år vilket inte räcker till uppehälle (skattmasen skall ha hälften..) eller expeditioner.

Att få prylar/utrustning mot exponering är inte en metod att rekommendera för den som inte vill gå med förlust. Dvs. det är ett exempel på bristfälligt affärstänk, felaktigt investerad tid och ser oseriöst ut i partnerns ögon.

Hälsningar

Niclas Mårdfelt (som själv ordnat stor och liten finansiering till både andras och egna projekt)
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips