Hur börjar man?

Guest

Gäst
Hej!

Jag har blivit sugen på att börja cykla men har ingen aning om vad man ska tänka på när man ska köpa cykel. Finns det någon som skulle vilja ge mig lite tips?

Jag skulle dels vilja köra på skogsstigar, men också cykla längre sträckor på landsväg. Jag kommer inte att cykla så jätteofta, eftersom jag håller på med så mycket, utan ser cyklingen mest som ett sätt att komma ut.

Undrar också om någon kan ge mig tips på kul ställen att cykla på i Stockholmstrakten.

Tack!
 
hör dig för

Ta reda på om någon inom den vidare bekanstskapskretsen cyklar. Det är alltid lättare om man har någon irl som man kan fråga och kanske följa med.
Eftersom du ska köra en del väg är väl inte fulldämpad att rekomendera men framdämpare är alltid välkommet.
Thomas.
 
Jag var själv i samma sits förra sommaren när jag bestämde mig för att börja motionscykla igen. Senast jag satt på en MTB var nå'n gång 1990 (ja, jag är gammal).

Det bästa tips jag har är att läsa på och prata på de som aktivt cyklar MTB (IRL, eller detta forum).

Jag köpte en cykel begagnad på http://www.funsportmountainbike.com
 
Ay, caramba!

På nå't vis hackade jag för vildsint och lyckades skicka meddelandet innan jag var klar.... >:-(

Jag tänkte bara varna för den pubertala tonen på "funsportmountainbike". De har en bra "köp och sälj" där det finns massor med prylar ute och även ett diskussionsforum. Om du väljer att köpa begagnat är det bäst att du tar en kunning person med dig och besiktar cykeln innan köp. Bara byte av kedja, kassett och en klinga kan kosta 1000:- lite beroende på.

Mitt recept för en lyckad MTB motionskarriär:

1. Kolla så du har nära till bra stigar. Om inte kanske ska du köra LVG eller nå't istället?

2. Låna en cykel (eller fler) om du kan och kör några rundor. Det ger dig insikt i vad du vill ha och hur kul du tycker det är egentligen.

2. Köp en begagnad hoj med bra utrustning [1], men bara om du har en kunnig bekant som kan hjälpa dig! Gå till cykelhandlaren annars. Cykeln ska i mitt tycke vara en hardtail med V-bromsar. Det går väl knappt att få tag i en cykel utan framdämp idag, så det är inget att orda om... Ramstorlek är viktig. Köp inte en för stor.
I intervallet 4 - 10 kkr kan man få massor av cykel begagnat.

3. Cykla som f*n! ;-)

4. Lär dig skruva [2] om du cyklar mycket. Saker går sönder förr eller senare och det är i alla fall bra att kunna när cykeln packar ihop miltals hemifrån.

5. Skaffa träningskompisar att cykla med ibland.

6. Köp ett Chris King styrlager ;-)

[1] Shimano Deore, LX, XT, XTR, Sram 7.0, 9.0, 9.0SL
[2] Alt. tvinga make/pojkvän/flickvän/bror att bli din mekaniker.

Lycka till,

/P
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.