Olyckan är där när man minst anar det!

Tjena!
Från det att jag blev tonåring så har jag aldrig haft cykelhjälm, dock cyklade jag inte som jag gör nu dvs som intresse och för träningen. När jag köpte min MTB så fick jag även pengar av kära mor för att köpa en hjälm också. Det gjorde jag också vilket jag över idag. Men erkännas skall att jag inte alltid haft den på huvudet utan ibland "ursäktat" mig med tankar som "ska ju bara cykla på grusvägar och inte i skogen" mm. Nu så här efteråt är jag glad att dem tankarna inte fick bestämma i tisdags. Cyklade i bra fart på en grusväg som jag aldrig cyklat förut, solen skiner och allt känns grymt bra. Då helt plötsligt dyker nåt gult upp i mina sinnen och ordet El-stängsel syns, fast upp och ner. Det var alltså en varningsskylt. Elstängslet är väl uppskattningsvis 5-6 m framför mig och är draget över vägen. Panik, bromsar med båda händerna, först glider cykeln lite sen tvärstopp, frambromsen gör sitt jobb. Flyger över styret, genom eller över stängslet landar på huvudet/nacken.

Jag reser mig snabbt upp kollar på kroppen, skrapsår på knät, axeln känns också skrapad. Tar av mig hjälmen och den verkar hel, då ser jag nåt som ligger under stängslet, går dit och tittar, Det är en bit från min hjälm, tittar på hjlmen igen och ser var den har suttit. Hjälmen är inte hel....
Jag har aldrig trott att min hjälm skulle rädda mig när jag cyklade på en otrafikerad grusväg, när solen lyser och allt är toppen utan det skulle snarare ske i skogen när det blött och jag ramlar mot en sten eller nåt.
nu hade jag tur och inget blev skadat, nacken är ok fast lite svullen och såren har börjat läka.
Jag vet att att ha cykelhjälm är självklart för de allra flesta här och jag tillhört undantagen när inte använt min.

Alla gör som de själv vill men jag kan säga att hade inte min mamma betalt hjälmen och min tjej tjatat att den skulle vara på jämt så hade jag inte skrivit detta utan legat på sjukan.
Ha en bra sommar!
/Freddan
 
Tack för det Freddan, alla erfarna cyklister har ngn gng räddats av hjälmen, för egen del tackar jag min lyckliga stjärna att vi envisades med att använda hjälm i sydostasien trots hettan.

I Laos åkte vi i en nedförsbacke på en hygglig väg och där var fläckar av rödlera, plötsligt slant mitt framhjul iväg o jag landade med huvudet före på hjälmen, utan hade jag kanske spräckt skallen.

Per
 
jo

Hmm, det där känns igen.
Jag hade (tur) två gånger i vintras. Ena gången blev jag prejad av en yrvaken kärring på väg till jobb. Hon brydde sig inte ens om att stanna och se hur det gick för mig. (Jag fick tag på henne, grrr!) Arc-jackan, min nya nishiki och diverse annat blev skrot. Andra gången var mitt eget fel och knäet gick åt helvete. Tredje gången tänker jag inte uppleva utan hjälm...

Dessutom, som en liten parentes. Jag jobbar i köpenhamn var man använder cykelhjälm MYCKET oftare än i lilla malmö. Vet inte om danskarna är lite smartare eller om malmöbor bara tror de är mer tjockskalliga...
 
låter ju helt sjukt att dra ett stängsel över vägen med en skylt bara några meter framför. I alla fall om det inte var fri sikt.

Kolla reglementet och stäm dom jävlarna.
 
Re: jo

jakobg; sa:
Dessutom, som en liten parentes. Jag jobbar i köpenhamn var man använder cykelhjälm MYCKET oftare än i lilla malmö. Vet inte om danskarna är lite smartare eller om malmöbor bara tror de är mer tjockskalliga...

De inte bara tror....
 
crazy; sa:
låter ju helt sjukt att dra ett stängsel över vägen med en skylt bara några meter framför. I alla fall om det inte var fri sikt.

Kolla reglementet och stäm dom jävlarna.

Om man sätter el-stängsel över vägen så lär det vara en enskilld väg, den gör man rimligen vad man vill med, inklusiver gräver av eller sätter el-stängsel rakt över.
 
KLAGER; sa:
Om man sätter el-stängsel över vägen så lär det vara en enskilld väg, den gör man rimligen vad man vill med, inklusiver gräver av eller sätter el-stängsel rakt över.
Ja, det är nog enskild väg. Det var nog jag som skulle ha varit mer uppmärksam. Vägen går genom en hage så stängslet gör nog sin nytta, det var nåt jag hade missat. Klandrar inte dem inte på nåt sätt.
/Freddan
 
crazy; sa:
låter ju helt sjukt att dra ett stängsel över vägen med en skylt bara några meter framför. I alla fall om det inte var fri sikt.

Kolla reglementet och stäm dom jävlarna.

Om det inte är fri sikt så ska man väl sakta ner? (Nej, jag gör inte alltid det heller, men man ska väl det?)

Det står väl något i trafiklagen som i princip går ut på att man ska kunna stanna på den sträcka som man har sikt över, annars kör man för fort (fick jag lära mig när jag tog körkort i alla fall). Det kan ju ha hänt en olycka bakom en krök så vägen är blockerad. Om du då kommer och dammar in i olycksplatsen så lär du ju knappast kunna stämma dom jävlarna för att dom blockerar vägen.
 
Djur i skogen

Känner igen mig vad det gäller hjälmen. Cyklar inte så där väldigt mycket i skogen men det händer. Detta inträffade innan jag gick till cykelhandlarn och införskaffade en hjälm.

Solen sken, bra fart och bra flyt. Lite uppför, och skog på ena sidan ett fält med ganska välvuxen energiskog på andra sidan. Plötsligt 10 meter framför framhjulet hoppar det upp ett rådjur på vägen. Panik. Hade ännu inte vant mig till 100 med att bromsarna sitter på styret, börjar trampa bakåt för att bromsa. Inget händer, så började händerna greppa efter bromsarna och det nöp på ganska regält. På vippen att jag gick omkull. Då kom nästa. Denna gång en hjort.

Dagen efter gick jag till affären och köpte mig en hjälm. Jag kände mig lite fånig i början men nu tänker jag inte på den. Och faktum är att det känns betydligt tryggare att möta rådjur, hjort och bilister som kör på fel sida av vägen, numera.

Cykla försiktigt och använd den bästa livförsäkringen - hjälmen.
 
Tur i oturen

Jag har en kompis som körde en gammal moped i en ganska ojämn backe. Han hade en rejäl moppehjälm men när han ramlade så landade han på huvudet eller nacken. Han fick inga synliga sår alls men när han försökte röra sig sen så kunde han inte göra annat än att prata och röra på huvudet.
Han hade brytit nacken vid 15 års ålder.
Den tredje kotan uppifrån gick i tre delar och det var tur att en annan kompis var med han som snabbt kunde kalla på hjälp. (Jag var inte med)

Efter lång rehabilitering är han en frisk 19-åring, som vilken person som helst. Han har titanskruvar och "ställningar" i nacken och är väl lite stel i nacken då han vrider på huvudet. Annars är han som vilken person som helst.
Jag var förresten och fjällvandrade med honom för några veckor sedan.

Men tänk vad som hänt om han inte hade haft hjälm. Då hade jag nog inte farit och vandrat med honom i fjällen...


Själv har jag inte råkat ut för några vurpor där hjälmen eller huvudet fått sig någon smäll. Men den dan kommer när som helst, och även fast jag känner mig väldigt säker på hojjen så tar jag nästan jämt på mig hjälmen. Det borde vara lag på cykelhjälm, för alla.


/Mattias

[Ändrat av Mathew 2004-07-15 kl 17:52]
 
Malmöbo med hjälm

Har blivit påkörd av bilist vid övergångsställe i Malmö en gång... Ramlat så att cykeln flög ut i vägbanan en annan gång... Men inte hade jag hjälm för det.

I julas fick jag en cykelhjälm av min flickvän. En Met Sfero som sitter som gjuten på skallen. Känner mig lite som ett cykelbud nu ;)

Hade hjälm när jag åkte snowboard i vintras också för första gången sen jag började åka -91.

Man blir klokare på äldre dagar och inser att man har något att skydda trots allt...

/Snart 30
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.