Har nån Recept på hur man tillagar egna Powerbars?

Jag vill lära mej och utforska egenskapen att tillaga egen energimat att ta med sej på turen.Men jag ser gärna tips och idéer på hur.
 
EatMud Barz

Tack, jag gick och mixade ihop lite av varje med typiska energi egenskaper.

Jag kallar dem EatMud Bitz:

90 gr Mörk blockchoklad
1 dl Socker
1 dl Russin
1 dl jordgubbsylt
2 dl osaltade jordnötter
1 1/2 dl mjölk 3%
ca 5 dl havre eller tills det är tjockt och stadigt.

Jag smälte sen ner allt i en kastrull utom havret, och sen slåg jag av nästan all värme då jag blandade ner havret. Jag mätte sen upp ca 55-75 gram per bit och la det i muffinsformar(hade inget annat) och fick ut 14 bitz. Jag smakade på en klick och det var gott.
Men jag har ej testad bitzen under en cykelrunda än, men ska göra det i eftermiddag.
Ni kan väl testa mitt recept och se vad ni tycker. Jag skulle vilja få lite feedbacks.
 
Dåså då har jag testad dem

Tjena mors monsterdiggare, nu har jag varit ute med Mattias (Mlindström) och cyklat ca 10km mycket teknisk slinga. Vi båda testade EatMud Bitz när vi behövde energi. Och det gjorde susen, för oss båda.Lite mer intressanta tillsatser så tror jag att den blir dunder effektiv för mindre än 35kr satsen(14bitz).
14 EatMud Bitz kostar alltså ca 35kr eller 2,50kr/st det slår 20-30KR BARER.
 
Runes kaka:

1dl socker
1dl sirap
1dl grädde
1dl nötter
1dl druvsocker
5dl havregryn

Koka socker,sirap,grädde till knäck c:a 10 min
och blanda i resten. Smeta ut på bakplåtspapper och skär i lagom stora bitar när den är varm.

Vem är Rune? ja inte vet jag. Någon?

/Stefan
 
Energikakor, billigt!!!

Detta har jag använt de senaste åren när jag tränat för Vätternrundan, och även på långfärder med kajak:

Tillagningstid 5 min.

2 msk vetemjöl
1 tsk kakao
2 msk sirap
2 msk margarin
4 msk strösocker
1/2 tsk vannilinsocker

2 - 3 dl musli av valfri sort, själv använder jag Finax familjemusli

Blanda alla ingredienserna utom muslin i en rund form eller skål.
Tillaga i mikro utan lock på full effekt i 2 min. Rör efter 15 sek när ingredienserna är varma och lätta att blanda.
Blanda i muslin.
Häll ut på smörpapper och kavla ut till lagom tjocklek.
Skär i bitar och packetera i smörpapper.

Enkelt, billigt och gott.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.