Hur blött Kilpisjärvi - Treriksröset i början av Juni?

Jag rekommenderar snöskor. ;o)
Nej jag vet faktiskt inte, men jag kan tänka mig att det är en hel del snö kvar.
Jag har gått i Abiskotrakterna i mitten av juni, och då har det varit så pass mycket snö att på vissa ställen har jag fått ta omvägar, eller pulsa till låren. Fast det var förstås mest på lite högre höjd som det i så fall var problem.
Vid treriksröset har jag inte varit.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
hemmet; sa:
Hej!
Skall ta mig till treriksröset i månadsskiftet maj/juni, via leden Kilpisjärvi - Treriksröset.
(se http://www.karesuando.se/kdo/treriksroset.htm)

Vet någon på detta eminenta forum ungefär hur blött det brukar vara/hur mkt snö det finns kvar och utifrån detta, rekommenderar du kängor el stövlar?

tack på förhand!

Skotersäsongen däruppe sluta ungefär i månadsskiftet maj-juni, så risken finns att det är mycket snö. Men då kan du ju iofs åka skidor istället :). Jag skulle tro att stövlar gäller, om det går överhuvudtaget går att vandra.

Kolla med turistbyrån i Karesuando hur det ser ut.

//J

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips