Hur avgöra om en Fjällräven Expedition är en kopia

Köpte en begagnad Fjällräven Classic på Blocket när jag var i Sverige sist. Hörde sedan att det säljs Kinakopior av dessa. Denna ser dock helt ok ut. Lite skitig men inget jag bryr mig om iom att jag bara ska ha den på fjälltur. Är dock orolig för att de inte ska vara varm nog OM den är en kopia. Den ser väldigt välfylld ut och har hela sömmar.

Något tips på vad jag ska leta efter?

Köpte en begagnad Fjällräven Classic på Blocket när jag var i Sverige sist. Hörde sedan att det säljs Kinakopior av dessa. Denna ser dock helt ok ut. Lite skitig men inget jag bryr mig om iom att jag bara ska ha den på fjälltur. Är dock orolig för att de inte ska vara varm nog OM den är en kopia. Den ser väldigt välfylld ut och har hela sömmar.

Något tips på vad jag ska leta efter?

1. Originalet består egentligen av två jackor på varandra, som ligger innanför yttertyget, ta tag utifrån och inifrån tex vid bröstet så ska det kännas att dom "två jackorna" separeras.

2. Det ska stå "Salmi" på blixtlåset.

3. Det ska sitta en svensk flagga insydd i vänster sida.

4. Blixtlåsflärpen till innerfickan ska ha ett ovalt hål att sätta en rem i.

5. Bakom dom två ytterfickorna ska man kunna köra in händerna från sidan.

6. Storleken ska vara märkt xxxs-xl och den ska vara extremt stor i storleken.

7. Original snörena att dra igen jackan med är gula, det nedre är fastsytt och löper inte fritt i sin kanal utan är fastsytt på mitten.

8. Snörena ovan låses original med vita skinnlappar dessa brukar på kopiorna flagna men på originalet hålla fint skick.

9. Jackan ska verkligen kännas otroligt tjock och stor i förhållande till alla andra normala dunjackor du provat. Känner du tveksamhet här är det säkerligen en kopia vilket är mycket vanligt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är du tveksam kan du lägga upp en bild dels på hela jackan men också på lapparna i kragen och i sidan invändigt.

Ett mail till fjällräven med lite bifogade bilder kan säkert också lösa eventuella frågetecken!

Fjällräven har öppet medgett att de har problem med piratkopiering av sina produkter, så de är säkert intresserade av att hjälpa till med verifieringen om du kontaktar dem.

Tar man 4000 spänn för ett underställ så kommer väl problemet med piratkopiering som ett brev på posten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips