Hundspann på Svalbard

Undrar om det är någon som har varit på
Svalbard och åkt på tur med hundspann?
Kan någon hjälpa mig med följande frågor?

-Hur långa turer finns det?
-Vad kostar det?
-Några rekommendationer..?

Jag räknar med att vara på Svalbard c:a 3-4
veckor under sommaren år 2001.

Tack på förhand!

dyrt^2

Hej!

Har själv bott på Svalbard i ett år och skall försöka svara så utförligt som möjligt. Om jag förstod det rätt så skall du vara där på sommaren? Då är tyvärr möjligheterna att åka hundspann mycket begränsade. Det finns vissa arrangerade turer upp till glaciärer i närheten av centralorten Longyearbyen där det finns korta turer med hundsläde. Detta kostar som alla "turistaktiviteter" skjortan. Jag har för mig att priset på en dagstur upp till hundgården kostar en 900 NOK. Vilket är ganska saftigt... Däremot finns det möjlighet att åka längre turer med hundspann tidigare på säsongen, i mars-maj, men detta kostar även det skjortan. Du kan själv titta på http://www.spitra.no eller http://www.svalbard-adventure.com/. Men mitt förslag är att du går och pratar med dom som har hundgården när du kommer upp. Folk är otroligt hjälpsamma och vänliga, och kanske går det och fixa något, jag vet inte exakt. Det man annars kan göra under sommaren är att lägga ut på fotturer vilket sker i en fantastisk miljö. Men kom ihåg geväret bara :)

/Martin

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips