Hundkläder på vintern?

Jag går med en hund åt en tant som inte kan själv just nu. Jag undrar hur det är med kläder om man är ute en längre tid, hundjacka? "strumpskor"? när behövs de?

Idag var det plusgrader och inga problem då han började turen med att gå på is i 3cm djupt vatten och senare la sig ner på blöt mossa varefter vi var ute 30min till utan att han klagade(på annat än nått han såg eller kände lukten av som skrämde honom så vi var tvugna att vända)

Tack på förhand!

Det beror mycket på. Vi har ganska sällan på tossor, i princip bara när vi åker längd och han drar. Täcke är väl lite beroende på hund och väder. Våran Gordon Setter har noll underull och blir kall fort om han är stilla i kyla. Andra hundar mår bara bra ju kallare det blir och lider på sommaren, t.ex. Siberian Husky. Är man ute många timmar och ligger stilla så har jag en fodrad hundsäck att stoppa honom i. Vanliga promenader upp till nån timme så har jag sällan täcke (mest om det regnar eller snöar blötsnö). Fråga tanten vad hon tror om du kan.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Beror nog mycket på vilken ras det handlar om. Har själv en Golden Retreiever och han klarar hårt väder utan några problem. Sover direkt i snön vid korta raster i fjällen men jag brukar försöka få honom att ligga på något mindre underlag. Ibland får han gå med ett täcke men främst då om det handlar om längre turer där han riskerar att bli blöt av nederbörden. Han har inget emot detta men går helst av allt utan några kläder:)

För tassarna använder jag aldrig något. Har dock ett par tasskydd om han skulle göra sig illa men har aldrig behövt använda dessa. Kollar igenom tassarna regelbundet och ser till att hålla klorna korta. Har aldrig haft några bekymmer med sprickor i trampdynorna.

Håller med föregående talare, det beror på hunden.

Håll helt enkelt koll på hunden, visar den tecken på att frysa när temperaturen kryper under ett visst streck kan det ju vara vettigt att klä på den, om inte finns inget problem.

Tack för alla svar! det är en golden retriever, om din klarar fjällen så klarar denna mälardalen.

Fast imorn ska jag gå med hennes chiuaua istället, jag följer då det ni beskrivit att om den inte visar tecken på att den fryser är det lugnt, fast jag ska nog undvika vattenpölar med den.

Det kommer inte att vara några problem ska du se. Hundar är överlag tåliga djur vad gäller väder och vind. Visst kan dom göra sig illa men med lite uppmärksamhet från husse och matte så ska det mycket till för att det ska bli ett verkligt problem.

Tack för alla svar! det är en golden retriever, om din klarar fjällen så klarar denna mälardalen.

Fast imorn ska jag gå med hennes chiuaua istället, jag följer då det ni beskrivit att om den inte visar tecken på att den fryser är det lugnt, fast jag ska nog undvika vattenpölar med den.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips