Hund på tåget

Jag har inte åkt med hund hela vägen Sthlm - Kiruna, men har åkt sträckan ett antal gånger och har åkt med hund Ume - Kiruna. Min erfarenhet är att det brukar vara ganska korta stopp på vägen. I Boden brukar det dock bli ett stopp på en 10 - 15 minuter (ibland längre och ibland kortare, beror på hur mycket tåget ligger efter/före tidtabellen).
Det kan med andra ord bli ganska stessigt att hinna av tåget (samtidigt som andra kliver på) och hinna bort från stationsområdet, rasta hunden och sedan tillbaka igen. Mitt tips är att du inte ger hunden nån mat under färden eller ca 12 timmar före påstigning samt rastar honom/henne ordentligt innan avfärd. Själva resan är inte så lång att hunden kommer lida av detta (min erfarenhet, se nedan). Ge honom/henne lite vatten då och då så är det inget problem.

Nä jag åkt till Abisko med hund så har jag alltid oroat mig för att de ska törsta/svälta ihjäl. Men, väl på tåget så brukar de inte ha tid att äta/dricka för att det är så mycket människor, ljud och dofter som är spännande alt. så lägger de sig ner och sover tills man är framme.

Hoppas jag varit till någon hjälp.

Niklas

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips