Hund och mygg.

cassius; sa:
Eftersom det verkar vara kunnigt folk på detta forum passar jag på att fråga.
Vad bör man ha med sig för "första hjälpen" till hund vid tex fjällvandring. Vi hade endast med oss kortisontabletter utöver det som vi hade med till oss själva.

Mvh Mats

Man kan väl använda samma sjukvårdsutrustning för sin hund som för sig själv.. Utöver detta så är som du säger kortison viktigt, jodopax och tasssalva är bra att ha med och en tasstrumpa..

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har alltid med Spenförband.
Det heter Snöggförband på apoteket och är suveränt till alla slags såromläggning.
Det ligger på rulle o kan klippas av i lämplig längd.
Det fäster i sig självt och sitter kvar vid bad.
Det fastnar inte i såret och det ventilerar så man behöver inte byta så ofta.
Absolut det bästa till trasiga tassar, skurna fingrar osv.
På tal om kortisontabletter vid ormbett.
Jag har mina kortisontabletter i en liten burk i en förslutningsbar plastpåse ihop med en medicinspruta från apoteket. Det är lättare att få i hunden dom upplösta tabletterna om man sprutar rakt ner i svalget.
Vanliga magnecyl är antiinflammatoriska och funkar bra om man fuktar dom och gnider på sår efter rengöring, särskilt ormbett ger ofta inflammationer.

gundj; sa:
På tal om kortisontabletter vid ormbett.
Jag har mina kortisontabletter i en liten burk i en förslutningsbar plastpåse ihop med en medicinspruta från apoteket. Det är lättare att få i hunden dom upplösta tabletterna om man sprutar rakt ner i svalget.
Spruta var smart. Förra sommaren var vi ute i en kohage(utan kor) och rastade våran hund. Efter ett tag blev han tvungen att bajsa och mycket riktigt satte han sig rakt i ett jordgetingbo. Han fick ca 40-60 stick över hela kroppen när vi skulle ge honom kortisontabletterna så kom vi på det du sa himmla svårt att få han att dricka. Vi tog en vattenflaska med sån här slang på korken och det funkade. Sedan bar det av till veterinären för säkerhetsskull.
[Ändrat av cassius 2003-04-09 kl 09:27]

x-spot

X-spot er veldig bra mot mygg. Jeg bor i Finnmark- har to polarhunder som bor utendørs. X-spot gjør forskjell mellom himmel og helvete!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips