Hund Kebnekaise?

Skulle aldrig ta med en hund upp där, rena djurplågeriet! Knappast någon njutning för en hund att gå där bland alla vassa stenar.

Från Sony Z2
 
Jag tackar igen för era svar. Eftersom jag inte har så mkt erfarenhet av vandring upp på högre toppar, som Kebnekaise, och då inte heller med min treåriga Labrador så är det bra att höra lite av er som har erfarenhet. Vi har iallafall nu tänkt att låta vår hund stanna kvar på lägre nivåer tillsammans med mina föräldrar som heller inte är så "pigga" på att ta sig upp bland alla stenar.
Hursomhelst så kommer vi definitivt få en kanonupplevelse planerar vi!
Kanske ses vi på toppen!
 
Du behöver inte göra någonting om du inte vill. Du kan gå runt kvarteret 3 gånger om dagen eller vad du nu känner för...

För att ge ett annat svar på ursprungsfrågan då: Att ha hund överhuvudtaget gör man för sin egen skull. Du skaffar ju inte en hund för hundens skull. Precis som du inte skaffar barn för barnens skull. Det är i allra högsta grad egoistiskt.

Men om du nu har fått för dig att skaffa det ena eller andra så är det väl rimligt att stimulera varelsen med lite aktivitet. T ex en tur runt kvarteret eller upp på Kebnekaise. Du väljer själv, förhoppningsvis med omdöme, vad du och din hund klarar av. Alla hundar klarar inte av en topptur. Precis som inte alla människor gör det. Därför skrev jag i mitt första inlägg att det är viktigt att vända i tid om det verkar behövas.

Eftersom det att varför jag skaffat hund och ungar. Och hur många gånger jag går runt kvarteren, kommenterar jag inte, eftersom den har inte med tråden att göra.
Mina hundar är vana fjällvandrare och har kondition att klättra upp till Kebnekaise. För den skull skulle jag inte behöva fundera om att vända i tid.
Har varit på toppen och vet att närsom helst kan olyckan vara framme, både för hunden och mig.
Är stora kantiga stenar på vägen där hunden kan bryta ben. Eftersom hunden inte kan välja, utan det är vi människor som gör valet om hunden skall med eller inte, därför väljer jag att inte ta med hunden. Gör jag illa mig själv, får jag stå för det, Som jag skrivit i inlägget innan så det är en madröm för mig om hunden far illa, som den gjorde, på grund av mitt val.
 
Eftersom det att varför jag skaffat hund och ungar. Och hur många gånger jag går runt kvarteren, kommenterar jag inte, eftersom den har inte med tråden att göra.
Mina hundar är vana fjällvandrare och har kondition att klättra upp till Kebnekaise. För den skull skulle jag inte behöva fundera om att vända i tid.
Har varit på toppen och vet att närsom helst kan olyckan vara framme, både för hunden och mig.
Är stora kantiga stenar på vägen där hunden kan bryta ben. Eftersom hunden inte kan välja, utan det är vi människor som gör valet om hunden skall med eller inte, därför väljer jag att inte ta med hunden. Gör jag illa mig själv, får jag stå för det, Som jag skrivit i inlägget innan så det är en madröm för mig om hunden far illa, som den gjorde, på grund av mitt val.
Västra leden på Kebnekaise är inte så farlig eller svår som du försöker få den att låta. Om du haft med en hund och den har skadat sig allvarlig så har du haft mycket otur.

Om en incident har fått dig att fått dig att resonera att en allvarlig skada inte kan riskeras oavsett hur låg risken är så är du självklart befogad att göra det. Jag tycker det låter lite väl restriktivt och påminner om fobier som flygrädsla där människor gör en överdriven eller orimlig bedömning av risk vs. konsekvens när faktum är att vardagen är fylld av mer sannolika faror.

I värsta fall på västra leden under sommarmånaderna om något mot förmodan skulle hända så är du en halv dag från hjälp. Leden är dessutom full med vandrare där jag är övertygad av att en minoritet är mycket erfarna vandrare som kommer att kunna bistå om en olycka har skett.

Hundar är generellt sett mycket kapabla djur vilket är lätt att se med tanke på människors utspridda användning av dem som bruksdjur. Jakt och sök och räddningsuppdrag i fjällterräng är inget ovanligt uppdrag så att påstå att de inte kan gå på en led med mycket sten är kanske inte helt sant. Det finns absolut partier med terräng som är jobbig både för människor och hundar (ex. rullsten) men inte om du följer leden.


Om ni funderar på att ta med hund till fjället oavsett om det är upp på Kebnekaise eller någon annanstans kan det vara värt att fundera på om din hund skulle uppskatta det. Min erfarenhet av raser med mycket energi är att de uppskattar det precis lika mycket som vi människor. De älskar att vara med, att vara ute, att vara på äventyr och blir bombarderade av sinnesintryck på samma sätt som oss. En hund må inte ha samma filosofiska upplevelse av att stå uppe på en bergstopp och se ut över världen men någon slags upplevelse är det när dom står med nosen i vinden och tittar ut över alltihopa, flippar på ett snöfält eller knatar fram längs leden i högre tempo än ni kan hålla med ryggsäckarna fulla.

Om frågan är vill din hund följa med är svaret antagligen ja.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anna_oden Hund med till Kebnekaise? Fjällvandring 8
zebmacahan Hund + Kebnekaise? Fjällvandring 5
northdog Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 14
matt-lof Hund på Kebnekaise? Fjällvandring 3
Materialaren Sareksimulering med hund - sträckningsförslag efterlyses! Fjällvandring 15
Pohman Jotunheimen med hund Fjällvandring 0
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
Norrdjup Låktatjåkka Stn. - Trollsjön med hund Fjällvandring 3
Grissly Grövelsjön med hund Fjällvandring 4
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
Mattipii Vandring med hund Fjällvandring 0
Sickansmatte Gröna bandet med hund men undvika Kungsleden Fjällvandring 15
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
Katla Nybörjarvandrare med hund-tips på tält och turer Fjällvandring 12
Mimt Fjällvandring med barn och hund Fjällvandring 1
Ealof Vandra Kungsleden med hund Fjällvandring 3
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
DanielDanielsson Är hund I Sarek Nationalpark förbjudet? Fjällvandring 34
Sezziyanen Hund/unghund/valp - tälta och temperaturer? Fjällvandring 12
leaska Hela Kungsleden med hund Fjällvandring 8
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
annaiva Romsdal med hund Fjällvandring 0
Dennisvildmark Vandra i Jotuheim med hund? Fjällvandring 4
Majsan76 Hund i midjebälte och så ryggsäcken 😭 Fjällvandring 9
sanoj89 Fjällvandring med hund i augusti, vart? Fjällvandring 3
Pelle0210 Hund på fjällvandring Fjällvandring 17
leaska Turförslag! Med hund. Fjällvandring 8
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Elinpotatis Klövjeväskor till hund - får man vad man betalar för? Fjällvandring 10
iscl Nikkaluokta-Abisko med hund (fjällräven classic) Fjällvandring 6
ollebus Durlings led med hund? Fjällvandring 12
VandrandeKänga 100 mil med hund. Vad behövs? Fjällvandring 26
CarinaR Hund - hur gör ni, tält eller stuga...? Fjällvandring 9
Tilert Vandra med hund över gränserna Fjällvandring 9
Sickansmatte Vakkotavare- Nikkaluokta med hund Fjällvandring 10
anders998 Tips på vandring med hund och tält ...? Fjällvandring 7
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
Fantomax Ta med hund upp på Storsnasen? Fjällvandring 0
johnfloren Första vandringen med hund Fjällvandring 8
Jackiie Vandra med hund i fjällen, fasta vindskydd? Fjällvandring 2
haiwa Akka med hund Fjällvandring 10
geotollare Hund i djupsnö Fjällvandring 10
Fantomax Nybörjartur inkl hund med två dagars övernattning Fjällvandring 22
markusbacka Ställen att vandra med hund Fjällvandring 10
Filip.K Vandra med hund, hundens baspaketet? Fjällvandring 16
MaddeM Något enskilt ställe man kan vandra dagsturer med hund? Fjällvandring 4
markusbacka Kungsleden abiskor-nikkaloukta med hund. Erfarenheter och mat? Fjällvandring 14
Bjornligans.draghundar hund med klövjeväska Fjällvandring 27

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...