Holavedsleden, hitta början i Gränna

Tänker mig några dagar på Holavedsleden, Gränna-Tranås. Fyra, ty första etappen blir kort, övernattnng i tält, givetvis.
Om jag nu mommer med buss till Galgen i Gränna, en bit söder om centrum, hur hittar jag lättast in på leden? Det behöver ine vara precis den officiella startpunkten
 
Av ren nyfikenhet kollade jag naturkartan.se. Den visar i detalj hur leden går, så om man inte nyligen dragit om sträckningen i Gränna så är den sajten/kartan att rekommendera.
 
Ett litet problem är förstås att Galgen inte är utmärkt på kartan. Men jag kan ju gissa, för jag vet juungefär hur det ser ut där. Annaras kan man orientera sig med hjälp av kyrkan, men jag skulle helst slippa gå in i själva Gränna.
 
Galgen hittar du t.ex. med Google Map. Det tyx i kombination med Naturkartan vara ca. 2 km. från Galgen till Holavedsleden om man går väg 133 några hundra meter österut och sedan viker in på Norra Boarpsvägen riktning norrut.
 
Galgen ligger vid rondellen som du kan hitta precis söder om Gränna på kartan. Antingen går du ner i Gränna och upp på grännaberget från trappan. Finns en gammal trappa upp från parkeringen vid franssons polkagrisbutik om du inte vill gå in i Gränna. Annars tar du vägen som ovanstående post beskriver. Gå upp längs 133an och ta vänster när du kommer till en stor gammal rucklig vägkrog.
 
Tack -- det var som jag misstänkte; det är alltså vändslingorna för bussen som är utritade på kartan (Sverigeserien). På denna karta ser också Boarpsvägen ut att gå obehagligt nära E4, google maps verka antyda en lite behagligare rutt, så denna variant är ett givet val. Tack för den bekräftelsen. Återstår att se vad kroppen, dvs. knäna och ryggen klarar. Ett sista test i morgon.
 
Boarpsvägen går nära e4an men inte så det stör, då den nästan aldrig går i jämnhöjd med motorvägen, då det är kuperat och motorvägen går i en framsprängd ”ränna”
 
En sista(?) fråga. Informationsbladet anger en rastplats i Grälebo, 12 km från Gränna, med en brunn som vatenkälla. Hur säkert är det med vatten (av rimlig kvalitet)? Nästa vattenställe är Botilsorp, men eftrsom etappen börjar första c:a 11 bleve det en väldigt dryg etapp.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.