Högalpin vinterkurs på Keb

Hej!
Jag har länge varit sugen på denna kurs men har inte kommit till skott ännu pga att jag bara åker snowboard och att många av kursens moment verkar kretsa kring skidbestigningar. I kursbeskrivningen står det tex:
"På randonnéeutrustning och med hjälp av stighudar tar vi oss runt i massivet och får som belöning ofta orörda åk ner över glaciärer och fjällsluttningar."

Skulle man hamna på efterkälken med snowboard och snöskor?

Intressant...

Har funderat på samma sak, så det vore kul om någon kört denna kurs och vet...

Nyfiken på svar och sugan som bara den... ;-)

/m

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
På kurs i Kebnekaise

Jag gick Högalpin vinterkurs i april i år. På det hela taget är jag nöjd med kursen. Om du vill se bilder och läsa min reseskildring kan du gå in på min hemsida http://madir.has.it och klicka på "Reseberättelser".

En mycket stor del av kursen bestod av toppturer i någon form där man tillämpar moment som gåtts igenom. Första dagen var det genomgång av transceiverhantering och self arrest i den sk. Personalbacken. Sedan gick vi upp en bit på stighudar och fick ett åk nerför. Nästa dag gick vi på stighudar mot Tarfala, där vi bodde i två dagar. På vägen dit fick vi bl a lära oss om hur man lägger säkringar i snö med hjälp av snöankare och isyxa. Dagen därpå besteg vi Drakryggen och nästa dag åkte vi tillbaka mot Kebnekaise fjällstation. Vädret var överlag dåligt. Nästa dag var det "vilodag" med isklättring i Skarttaravinen. Skönt med paus från alla skidbestigningar! Kul och lärorikt att få lära sig hantera isyxa och stegjärn. Vi fick också lära oss att gräva snöprofiler och göra lavinriskbedömningar. Sista kursdagen besteg vi Tuolpagorni med Ola Skinnarmo i bakhasorna. Mest skidåkning den dagen också, alltså.

Jag har för mig att det fanns en kurs som hette "Högalpin snowboard", men jag vet inte om de kör den fortfarande. Hör efter. Med snöskor och snowboard tror jag att du skulle komma ganska mycket på efterkälken om de andra åker randonneskidor.

Petra

Ok...

Man tackar!
Du tycker alltså att kursen var bra. Det jag inte vet är om jag skulle få ut mycket av de eller om jag ska lägga slantarna på någon annan kurs istället. Jag var och besteg Mount Blanc i sommras och har varit på Keb två gånger samt att jag sysslar med isklättring och klippa/vägg. Problemet är att det inte finns så mycket is eller snö här nere i Värmland så det blir ju inte så många alpina turer/år...

Ska i alla fall ring till STF eller Keb Fjällstation och kolla läget med någon guide eller sakkunnig för att stämma av läget.

PS Funderar på en UUCP kurs istället... DS

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips