höga kusten - kängor eller joggingskor?

Någon som gått höga kusten och tyckt att den går bra att gå i typ joggingskor?
Kommer tälta och ha ryggsäck.
Skulle gärna ta mjuka skor om det inte är för mycket stenigt.

Jag har inte gått hela höga kusten men jag har dock gått upp Slåttdalsskrevan i Skuleskogen ett par gånger och där skulle jag starkt rekommendera kängor. Det är bitvis väldigt stenigt och/eller brant.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag gick från skellefteå till skulebergets naturreservat, med 4 barn. Alla hade ryggsäckar o alla hade barfotaskor. Inga problem. Rekommenderar att använda lättare skor för bättre känsla o kontroll.

Gick Skule/slåttdalsskrevan i trailrunners utan problem.. Stenigt bitvis men mycket hälmarkl och skogsstig med.
Ryggsäck med tält etc.

Jag har gått höga kusten två gånger, med mina söner. Vilka skor som passar en individ är högst individuellt -oavsett terräng. Du behöver fråga dig själv vad du är bekväm med att gå i under olika förutsättningar.
På leden kommer du träffa på flera (och ganska långa) partier som är steniga eller täckta med rötter, återkommande ganska branta stigningar och nedgångar från berg och även långa sträckor på väg/planmark.
Ingen kan ge dig ett rätt svar på vad du behöver för skor till detta, bara dela med sig av sina egna erfarenheter. Både robusta kängor och lättviktiga joggingskor kan således vara helt rätt.
Senaste turen använde vi trailskor av typen Altra lone peak, som är mjuka och ger bra grepp i dålig terräng. De är breda i framfoten och erbjuder ingen direkt dämpning under foten.
Prova dig fram, men utgå från dig själv och hur du känner dina fötter. Lycka till!

Det finns förstås lägen mellan kängor och trailskor. Jag vill ha rätt styv sula; mitt par av märket Salomon, c:a 800 g, är idealiskt för de flesta turer.

Kängor har jag aldrig använt på låglandsvanring och jag slutade helt med dem i Splügen 2011 när de sprack-- det blev alltså drygt 8 somrar till med låga skor på alla turer: fjäll, lågland, Pyreneerna, Alperna. Enda gången som inte mina låga skor räckte till var i Pyreneerna, kort före min 70-årsdag i augusti 2014. Där var ett för årstiden oväntat snöfält, med rätt hård snö, dessutom dimma som försvårade vägvalet (se bild på huthyfs.com ).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips