HÖ på Åland, igen!

Heja nätet!

Provade förut utan resultat så jag hoppas på bättre tur denna gång.

Skall till Åland, södra Eckerö, i början på november och fiska HÖ. Tänkte då ta med mig både spinn och fluga. När jag spinner kör jag mest Vicky och Sandgrävling i olika färger. Dock tycker jag silver/transparant går bäst för mig.

Men vad gäller för fluga under hösten?
Streamers, Terestrials eller maskar?
Vilka färger bör vara att föredra?
Hade under våren bra flyt med naturfärgade borstmaskar men deras tid är kanske förbi?

Snälla ge mig era godaste tipps på vad som kan vara gångbart.

Vad gäller linvalet. S, IM eller F?
Min plan var att köra F med extremt snabbsjunkande tafs. Vad tror ni om det?

Mvh Niclas

Niclas,

För spinn, har silver/blått gett mig störst utdelning, genom åren.

Vad gäller fluga, har jag inte hållit på tillräckligt många år, för att kunna avlägga en personlig uppfattning. Provar allt.

Kolla: http://beam.to/salomon
Senaste nr av FJ, har en artikel just om detta.

/Björn

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Tackar!

Tack Björn för bra tipps om hemsida.
Där fanns ett antal mönster för HÖ.

Har själv satt ihop lite Zonkers med vitkanin och blå/silverkropp. Vi får väl se hur dessa går.
De ska provas en första gång nu till helgen i Nyköpingsskärgård.

Mvh Niclas

Kom på att...

jag hade köpt Martin Falklinds lilla häfte (bokfl Settern), som beskriver säkra flugor för HÖ.

Kustfluga nr3, är ju ovanlig, så till vida, att den går i blått/silver och The Grizzly, är ju en härlig skapelse, med pearl crystal flash.:)

Har bundit några av dessa, som skall prövas å det snaraste.

/Björn

Från en som inte fiskar så mycket själv, men ändå läser en del kommer nu en dum fråga.

Vad är HÖ?

in gissnibg är HöstÖring, men är det det, och varför ha en speciell benämning på den?

mvh Christian

chralm; sa:
Från en som inte fiskar så mycket själv, men ändå läser en del kommer nu en dum fråga.

Vad är HÖ?

in gissnibg är HöstÖring, men är det det, och varför ha en speciell benämning på den?

mvh Christian

Ingen dum gissning med tanke på att även en havsöring är en höstöring om hösten. Fiskas havsöringen på en söndag är den likaså en helgöring och skulle den vid drillningen ta ett skutt ovan ytan kanske man kan kalla den en hoppöring :)

Vilket häffte?

Björn,

vilket häfte menar du? Är det de däringa små, storlek som ett CD-fodral nästan? Finns i olika färger för nymfer, våt/torrflugor, streamers osv...
Är det dem du menar?

Är det bra bindbeskrivningar i dem?

//Niclas

Jepp...

stämmer bra.

Bindbeskrivningarna fordrar väl en del förkunskaper, då de endast består av materielrecept.

Jag binder efter eget huvud och tycker att de blir tämligen lika förlagorna.

/Björn
[Ändrat av Graip 2002-09-30 kl 11:37]

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips