hjulbredd --> rullningsmotstånd

Jag har en crescent hamra -en stabil all around cykel med 21vxl alu.ram och "vanliga" 28" hjul.
Kruxet är att jag bara kör på asfalt och därmed hade haft mer nytta av en racer.
Min fråga är, hur hade det blivit om jag satt dit smala racerhjul på min cykel... hade jag märkt stor skillnad i hur lätt och snabbt den rullar?
 
Beror på däcken

och på mönstret. Slicks rullar lättast. Det är inte självklart att smalare däck rullar lättare. Mycket beror på hur mycket däcket trycks ihop av belastningen och ett brett däck trycks relativt sett ihop mindre vid samma lufttryck. Vikten av hjulen är i och för sig intressant också men mest vid klättring och acceleration.

Någon som har en bra och lättfattlig sida att länka till som förklarar detta?

Thure
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
men förutsatt att det är schyssta smala slicks-hjul med rätt lufttryck borde det väl bli bra mycket bättre?....
Med sådana - vad är det som skiljer min cykel från en äkta racer?
 
Ett par riktigt smala däck minskar hjulets omkrets jämfört med ett par bredare slicks vilket man kan ta med i beräkningen. Pumpar man ett par lite bredare slicks så är det inte heller så stor yta av däcket som är i kontakt med underlaget. Cyklar man bara asfalt har man ju som sagt ingen nytta av att ha massa mönster på däcken.

Lycka till i däckdjungeln!

Steff
 
men förutsatt att det är schyssta smala slicks-hjul med rätt lufttryck borde det väl bli bra mycket bättre?....
Med sådana - vad är det som skiljer min cykel från en äkta racer?

Lite om däckstryck mm skriver Sheldon Brown: http://www.sheldonbrown.com/tires.html#rolling

En riktig racer är sannolikt styvare i ramen och vevpariet kraften kommer mer ned i asfalten. Åkpositionen kan också sannolikt vara mera aerodynamisk. Moderna racers är både lätta och styva samt har bockstyre med integrerade broms och växelhandtag. Ofta är axelavståndet kort på racrar.

Du har sannolikt betydligt mera plats för stänkskärmar på din ram och har också hål i gaffeländarna för skärmar och pakethållare.

Thure
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips