Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hjul till pulka
- Trådstartare kajhaj
- Start datum
Jag har en Fjellpulken 144 där jag borrat rakt igenom pulkan och medarna. Köpte hjul på Clas Ohlson, typ mindre kundvagnshjul, med genomgående bultar samt (det här är viktigt) - stora vingmuttrar! Då kan du dra omkring pulkan på stationer kors och tvärs, och när du kommit fram och skall börjar turen skruvar du helt enkelt av vingmuttrarna utan att behöva verktyg, lägger dem och bultarna och hjulen i pulkan och drar iväg. Hålen jag borrade är placerade baktill, precis mitt i pulkans rundning, är är kanske 8-10 mm. Funkar finfint!
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Hur får du in pulkan på tåget? får väl lasta av ändå och då lika väl bära pulka eller sätta på bagage vagnar,
bor man i södra S, och ska byta på STH station kan det vara bråttom pga alla förseningar och att därifrån kör Vy som ej kollar upp ev förseningar på sj utan går utsatt tid ,
Och hur kan man trp så mkt gods på tåget GBG-STH problem med 1 stor ryggsäck på sommaren och extra mat osv på vägen.
bor man i södra S, och ska byta på STH station kan det vara bråttom pga alla förseningar och att därifrån kör Vy som ej kollar upp ev förseningar på sj utan går utsatt tid ,
Och hur kan man trp så mkt gods på tåget GBG-STH problem med 1 stor ryggsäck på sommaren och extra mat osv på vägen.
För typ 20 år sedan när mina barn var små byggde jag isfordon som jag transporterade barnen i när jag och min fru åkte långfärdsskridskor. För landtransfers användes rullskridskohjul som jag byggde hjulhus till och som jag med just skruvar och vingmuttrar monterade i borrade hål längst bak på skidor som var medar under liggvagnskorgar där barnen åkte.
När jag gjorde veckoturer på skidor med hund dragande pulka var just passager fram till buss och tåg lite knepiga, jag lastade all mat och annat i ryggsäcken och hade hund i koppel runt livet samt i ena handen skidfodral med skidor stavar och i andra handen pulka med påsurrade hundskaklar.
Väl framme i skidföre lastades pulkan med hälften av ryggsäckens vikt och volym.
Thure
När jag gjorde veckoturer på skidor med hund dragande pulka var just passager fram till buss och tåg lite knepiga, jag lastade all mat och annat i ryggsäcken och hade hund i koppel runt livet samt i ena handen skidfodral med skidor stavar och i andra handen pulka med påsurrade hundskaklar.
Väl framme i skidföre lastades pulkan med hälften av ryggsäckens vikt och volym.
Thure
Kanot vagn finns på biltema/jula för en billig peng.
Kanotvagn under pulkan fungerade väl. vår gick att ta isär, blev platt under packningen.
Tack David.Jag har en Fjellpulken 144 där jag borrat rakt igenom pulkan och medarna. Köpte hjul på Clas Ohlson, typ mindre kundvagnshjul, med genomgående bultar samt (det här är viktigt) - stora vingmuttrar! Då kan du dra omkring pulkan på stationer kors och tvärs, och när du kommit fram och skall börjar turen skruvar du helt enkelt av vingmuttrarna utan att behöva verktyg, lägger dem och bultarna och hjulen i pulkan och drar iväg. Hålen jag borrade är placerade baktill, precis mitt i pulkans rundning, är är kanske 8-10 mm. Funkar finfint!
Låter som en enkel o fiffig lösning
Jag har en jemtlander pulka. Behöver kolla med tillverkaren om den plasten håller för din konstruktion. Fjällpulkan har väl glasfiberskrov?
Tack Thure hittade en gammal tråd från 2009 där du också gett förslag på hur fixa för att inte få in snö i pulkan vid hålen. Jo, det är ett"meck" att förflytta sig med full packning på väg ut på tur.För typ 20 år sedan när mina barn var små byggde jag isfordon som jag transporterade barnen i när jag och min fru åkte långfärdsskridskor. För landtransfers användes rullskridskohjul som jag byggde hjulhus till och som jag med just skruvar och vingmuttrar monterade i borrade hål längst bak på skidor som var medar under liggvagnskorgar där barnen åkte.
Thure
Kan detta vara ett ännu billigare alternativ om man inte vill göra några ingrepp på pulkan:Kanot vagn finns på biltema/jula för en billig peng.

Flyttlådor - Flyttkartonger - Flyttmaterial
Flyttlådor och rätt flyttmaterial gör att din flytt går smidigt och stressfritt. Handla flyttkartong, vagn och de flyttartiklarna du behöver online.
Vilken lösning fungerar bäst beror väl på pulkan, men ibland kan man ju utvekla en egen lösning från en andra.
När jag hade samma problem fanns dom som skruvade hjul direkt på pulkan men jag var inte förtjust i tanken att ändra min pulka utan att vara helt säkert att det fukar som tänkt.
Därför blev det en liten kärra som jag kan spanna under pulkan med en remma som spänns automatiskt när jag drar pulkan.

Och ja, den första varianten blev ändrat efter första turen, men denna funkar utmärkt för mig.
Henning
När jag hade samma problem fanns dom som skruvade hjul direkt på pulkan men jag var inte förtjust i tanken att ändra min pulka utan att vara helt säkert att det fukar som tänkt.
Därför blev det en liten kärra som jag kan spanna under pulkan med en remma som spänns automatiskt när jag drar pulkan.

Och ja, den första varianten blev ändrat efter första turen, men denna funkar utmärkt för mig.
Henning
Liknande trådar
- Svar
- 1
- Visningar
- 1 K
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg