Hjälp!

Isarna ligger men jag får inte längre några spår på kartan eller att spara! Färdpilen på kartsidan byter riktning efter hur jag flyttar mig och distans och hastighet registreras som vanligt. Jag har inte medvetet gjort något för att hamna i detta tillstånd. Instruktionsboken ger ingen ledning. Garmin etrex Legend Cx.

All assistans mottages med tacksamhet.
Torbjörn

På min 60csx är inställning för att registrera spåret så här.
1 Spårregister måste vara markerat "TILL"
2 I inställning för spårregister har jag förbockat "Börja om vid fullt".

Jag tror inte att det kan vara så stor skillnad på olika Garminapparater.

Om du har fått spår register tidigar och det helt plötsligt slutat fungera, så tror jag att det inte är förbockat vid "Börja om vid fullt".

Hoppas att det hjälper dig, tat försiktigt på isarna i morgon.

Eloserik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Verkar funka!

Tackar mjukast
Jag har prövat detta tidigare men eftersom jag inte fick till en svart prick i den vita cirkeln för 'Spårregister Till' trodde jag att jag gjorde fel. Nu gulmarkerade jag funktionen och tog en tur runt stugan 'und hast du mir gesehan' var där inte en svart prick på rätta stället - och ett spår därtill. Fantastiskt. Få se vad överraskning den hittar på därute på isen imorgon.
T

Nu vet jag vad som händer

När jag sitter inomhus och 'leker' med GPS:en så brukar jag, för att spara ström, koppla ur satellitsökningen. Av någon anledning kopplas då också spårregistreringen ur. När jag sedan går ut och då låter GPS:en koppla upp sig mot satelliterna, så kopplas INTE spårregistreringen in automatiskt. Alltså, inget spår utan aktiv inkoppling av denna funktion.

Ett feltänk tycker jag. Har man en automatisk frånkoppling så borde man också ha en automatisk inkoppling.
T

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips