Hjälp/Råd

Tänkte att sonen Max skulle lära sig dyka i augusti, han är 14 år. Vi bor i Stockholm. Han vill ta PADI cert jag tycker han ska ta NAUI, dels för att jag hittat ett bra pris och att han kan ta sitt cert nu och behöver ej vänta tills han fyllt 15. Vad tycker ni finns det för och nackdelar?
Vad bör jag tänka på, har ni tips på bra utbildning helst på Södermalm....osv
mvh mamma Max
 
mammamax; sa:
Han vill ta PADI cert jag tycker han ska ta NAUI, dels för att jag hittat ett bra pris och att han kan ta sitt cert nu och behöver ej vänta tills han fyllt 15.

Det här är en fråga som ställts på alla dykforum i hela världen, själv så är jag aktiv i flera forum och mailgrupper om just dykning så jag har sett denna frågan 1000ggr. Svaret är tack och lov enkelt, det handlar inte om vilken utbildning han väljer för dom är i princip likvärdiga, det som är helt avgörande för kursen är Instruktören, innan ni väljer vart ni går kursen se till att träffa den instruktör som skall hålla utbildningen och inte bara kassapersonalen på dykcentrat. Kolla vad andra tycker! MAO det handlar inte om vilket system som är bäst, det handlar om vilken Instruktör som är bäst.. En dålig Instruktör kan sabba vilket dyksystem som helst..
 
FJS90/91; sa:
mammamax; sa:
Han vill ta PADI cert jag tycker han ska ta NAUI, dels för att jag hittat ett bra pris och att han kan ta sitt cert nu och behöver ej vänta tills han fyllt 15.

Det här är en fråga som ställts på alla dykforum i hela världen, själv så är jag aktiv i flera forum och mailgrupper om just dykning så jag har sett denna frågan 1000ggr. Svaret är tack och lov enkelt, det handlar inte om vilken utbildning han väljer för dom är i princip likvärdiga, det som är helt avgörande för kursen är Instruktören, innan ni väljer vart ni går kursen se till att träffa den instruktör som skall hålla utbildningen och inte bara kassapersonalen på dykcentrat. Kolla vad andra tycker! MAO det handlar inte om vilket system som är bäst, det handlar om vilken Instruktör som är bäst.. En dålig Instruktör kan sabba vilket dyksystem som helst..

Utbildningarna är i princip lika dana, men om jag har rätt så tror jar att padi har fler divecenters... Det åär inget på alla, men jag tror padi överstrider naui i antal personer...
 
Kalle1987; sa:
FJS90/91; sa:
mammamax; sa:
Han vill ta PADI cert jag tycker han ska ta NAUI, dels för att jag hittat ett bra pris och att han kan ta sitt cert nu och behöver ej vänta tills han fyllt 15.

Det här är en fråga som ställts p?alla dykforum i hela världen, själv s?är jag aktiv i flera forum och mailgrupper om just dykning s?jag har sett denna frågan 1000ggr. Svaret är tack och lov enkelt, det handlar inte om vilken utbildning han väljer för dom är i princip likvärdiga, det som är helt avgörande för kursen är Instruktören, innan ni väljer vart ni går kursen se till att träffa den instruktör som skall hålla utbildningen och inte bara kassapersonalen p?dykcentrat. Kolla vad andra tycker! MAO det handlar inte om vilket system som är bäst, det handlar om vilken Instruktör som är bäst.. En dålig Instruktör kan sabba vilket dyksystem som helst..

Utbildningarna är i princip lika dana, men om jag har rätt s?tror jar att padi har fler divecenters... Det åär inget p?alla, men jag tror padi överstrider naui i antal personer...

Som Kalle1987 och FJS90/91 saa aer utbildningarna lika och har ingen stoerre betydelse vilken man tar av saekerhetshaensyn. Man laer sig dyka och man laer sig riskerna med det. Det som aer viktigt aer vilken instruktoer man har och det aer ingen moejlighet att saega om PADI eller NAUI har baest...
Som Kalle1987 skrev saa har PADI flest dykcenters i vaerlden. Ska man bara foelja med paa en dyktur eller hyra utrustning saa gaar det oftast bra att goera det paa PADI-dykcenter med i NAUI dykcert. Har man daerimot lust att uppgradera sitt NAUI-dykcert paa ett PADI-dykcenter saa gaar det oftast inte. Man faar daa foerst ta PADI Open Water och sen kursen man vill uppgradera med. Oftast kan man faa PADI Open Water kursen till ett laagt pris laangt under det vanliga priset och sen faar man betala normalt foer naesta kurs. Jag har kompisar som har gjort paa det haer viset foer att byta dykcert. Min personliga aasikt saa aer PADI baettre med det aer inte pga utbildningen utan foer det finns fler PADI-dykcenters i vaerlden. Men som FJS90/91 srev saa aer instruktoeren paa dykcentert den stoersta enskillda faktorn om utbildningen aer bra eller daalig.


Hur stor aer prisskillnaden mellan de tvaa utbildningarna?

/Stellan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.