Hjälp och tips till en nybörjare

En kompis har lurat på mig att följa med ut i skärgården och paddla kajak i helgen. Jag har aldrig paddlat förut och börjar bli lite nervös. Vad ska jag tänka på? Finns det några tips? Vad ska jag ha på mig? Blir helt nojjig och tror att jag kommer att välta hela kajaken! All hjälp uppskattas!

Risken att välta är liten om det inte går rejäla vågor. Troligen får du en stadig nybörjarkajak. Slappna av och tänk att du håller balansen med rumpan och höfterna istället för fötterna. Det är väl när du ska i och ur kajaken som du riskerar att bli blöt, det är de vingligaste momenten. Det finns metoder att stödja sig på paddeln på olika sätt, men lättast för en ovan tror jag är att stå grensle över sittbrunnen på grunt vatten och sätta sig ner så långt det går, försiktigt skaka vattnet av ena benet och trä ner det i sittbrunnen. Och så andra benet. Med andra ord barfota och uppkavlat eller shorts. Det blir varmt i sittbrunnen när du paddlar så det är ok. Din kompis är förresten säkert schysst och håller i kajaken när du ska i. Men undvik att kliva i från nån brygga eller så, det är lättare att klanta sig då.
Kläder... undvik bomull. Blir den fuktig så torkar den ine förrän du är hemma igen. Regnställ eller regnjacka behövs nog. Jackan kan vara bra att paddla i om det är kallt. Fleece är bra, och ett underställ. Du behöver inte så mycket kläder när du paddlar, packa vattentätt och ta på dig dom när du klivit i land. Hoppas du får en fin tur, och blir biten!

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
kolla så att kompisen som lura med dig vägleda dig HELA vägen.
än är det kallt i vattnet...,
att välta måste man inte göra och jag känner en del folk som aldrig har gjort det och paddlat i många år.
dock behövs inte bara stora vågor för att man ska välta, krabb sjö med små vågor kan tex kännas mkt läskigt och jobbigt medan stora vågor kan kännas skönt.
och där ska just din kompis har sten koll hur det kommer att vara.

en viktig tipp är att just inte få panik. lättare sagt än gjord men många fel härstammar just för att man bli helt stel,spänner sig och på så motverkar den naturliga rörelsen av kajaken. är man avslappnad och behåller lugn löser sig de flesta situationer utan problem. (om man nu inte är i det extrema som jag nu inte tror att ni komma vara)

ang kläder. det beror lite på, blåser det kan det lätt bli kallt, många som inte är vana med kapellet och västen tycker dock att det är varm. är solen framme kan det bli rätt kvavt fort. viktig då är att ha en keps eller liknande.

om du har löparkläder eller liknande kan det vara skönt att sitter med de. jackan är bäst om den andas-är vindtät och att det finns resor eller att du kan försluta den vid handleden. annars skyfflar du snabbt in vatten där och så rinner det längs armen och ner mot kroppen och då bli det kallt fort.

fötterna kan bli kalla om ni är ute länge,så länge du hålla dig i kajaken lär det duga, men det beror även på hur fort du fryser osv.
eftersom det är fortfarande rätt kallt i vattnet kan det vara bra att ni är rätt nära kusten ifall det värsta händer.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips