Hjälp! Nybörjarfråga!

Hej!

Jag är en tjej som är mycket grön inom klättring. Har mest klättrat på toprep inomhus. Fråga. När man leder upp inomhus, hur ska karbinen sitta och hur ska linan löpa genom karbinerna?

Tack på förhand

Ann

För att vara snusförnuftig skall jag väl säga att om du inte har koll på precis hur det ska vara så bör du ha någon med dig som har det.

Annars gäller väl att karbinen med rak grind skall sitta i bulten i väggen och repet i den med böjd grind. Repet skall löpa "inifrån och ut", det framgår rätt tydligt hur det skall vara.

MEN, jag tycker som sagt inte du skall leda utan direkt handledning av nån som kan det ordentligt.

Lycka till!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Det handlar inte bara om vilken ände på karbinen som sitter var, har du t.ex. wiregates är detta ett underordnat problem, även om det i längden kan vara bra att alltid sätta en sida i bulten. Det viktigaste är att du klipper på rätt sätt - inifrån och ut, så att repet inte klipper ur sig vid ett eventuellt fall, då kan detta bli längre än du önskar.

Förutom själva klippen är det en hel del annat som du måste ha kläm på, så du bör som sagt gå kurs eller få instruktioner av en duktig kompis.

Du kan gå ledklätterkurser inomhus, tar ca 3-3,5 timmar och sedan kan du även klara sportklätterklippor med ankare utomhus. Och du kommer att vara säker. Ni ska vara två personer. Priset varierar nog från klätterhall till klätterhall, men ligger runt 350 kronor per person.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips