Hjälp mig välja Solotält.

Helsports Ringstind 1 ( http://www.helsport.no/helsport/pro...9&entrypage=true&guid=1&lnodeid=1&pageid=5004 )
är av "Aktotyp", men med högre takhöjd. 3-säsongstält enligt mig. Här är min recension om tältet:

http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=2770

Jag är ovanligt kritisk, inget tält jag sett hittills som skulle få en femma;-)

Raskesven

Har ett Ringstind 2 och kan bara hålla med om det Raskesven skrivit. Grymt bra recension som Alven skrev. Jag valde ringstind över akto just pga takhöjden och sen blev det 2:an för att det var rätt mycket mer utrymme per viktenhet om man skulle vilja använda det som tvåmans nångång eller om man skulle vara insnöad/-regnad några dagar.

Hur långt är inte långt? Hur stor är absiden? För vad jag förstår är den lika stor som på Hubba bara att det är två.[/QUOTE]

Hubba Hubban är 210 lång inuti, och absiderna är desvärre inte särskilt stora - 1,6 kv.m.tillsammans - men jag har i alla fall lyckats laga mat i en av dem utan något större problem. Jag tycker det är toppen med två ingångar och absider på ett sådant litet och lätt tält, man får plats med packningen på den ena sidan, och kan ha matlagningsgrejerna på den andra. Och om man använder det som ett ensamtält, som jag oftast gör, blir det gott om plats inne i tältet också.

Men detta är helt klart: jag använder det framför allt som ett sommartält, med hög komfortfaktor och fantastisk ventilation när det är stilla och varmt - om jag skulle förutse att det blir våldsamt skitväder med regn och stormvindar skulle jag nog ett annat tält med mig. När jag köpte det jämförde jag med det minsta HB Nallo, som säkert är både starkare och tåligare och kan änvändas året runt, men valde Hubba Hubban just som ett tält som passar midnattsolperioden - och myggterrorn - i juni-juli-augusti här 70 grader nord.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Sent ska syndaren vakna!

Nu har jag kikat lite på Six Moon Designs Lunar Duo, men hur håller det vädret på rätt sida om, om, om det regnar och blåser?
Jämfört med ett "tält" hur står det i mot, säg Kebnekaise´s nyckfulla väder i Juli?

Om det är så bra varför använder inte alla tarp? JA JA jag fattar det där med smaken är som ..... Men ändå vad är haken?

Om det är så bra varför använder inte alla tarp?

Det är ju skillnad mellan att bara ha ett skynke/tarp, jämfört med moderna hybridtält som Lunar Duo. Lunar Duo tror jag har betydligt mer gemensamt med klassiska ryggåstält, vars för- och nackdelar är hyfsat välkända sedan länge, än med ett skynke som kräver betydligt mer av användaren för att funka bra.
Men inte heller skynken och primitiva vindskydd är ju något nytt för friluftsfolk i Sverige. Sova i vindskydd började man ju med ungefär samtidigt som att sova i tält.

fjalltalt.jpg

Foto: Peter Angvarson

Att hybridtälten som till exempel vi på Fjäderlätt ständigt tjatar om inte är en särskilt vanlig syn på fjället beror nog mest på att det är en ganska ny företeelse. Som med tunneltält för 20 år sen.

Senast ändrad:
Eftersom trådskaparen bl a frågade efter erfarenheter av Terra Novas laser competition, tänkte jag ge mig in i diskussionen eftersom jag själv funderar på det och undrar om det finns någon annan här än Thomalin som har sett, känt på eller testat tältet.

Och Thomalin: Hur tunn var väven och hur kändes detaljerna?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips