Hjälp med värdering av gammal olympier

Tjenis kajaknördar,
har som hastigast registrerat mig här för att jag behöver hjälp med att hjälpa (!) min fader. Han har en kajak liggande som han haft i säkert 30 år. Självklart har han inte använt den mer än någon enstaka gång (ganska lik mig att köpa saker och sen lägga på hyllan...)
Jag har egentligen inte så jättemycket info om den ännu, men det ska vara en Rapido som är en helmahogny, skall ha en OS-stämpel från Rom (1960?), enligt farsan skall Gert Fredriksson ha använt den, oklart hur, hur mycket och när dock. Den ska vara i gott skick. Foton på stämpel och annat ska givetvis fixas.
Min fråga är helt enkelt om det är något värde i den, eller värde som gör det värt att sälja...Vad kan man tänkas få för den. Han vill ju såklart inte sälja för typ 1000 kronor, då kan den ju lika gärna eldas upp i pannan. Är det något som är värdefullt att det är en olympier, eller är det bara skicket som styr ?
Mvh Thomas

Endast en auktion

torde ge något svar på din fråga. Om kajaken kan användas kanske den kan vara värd mellan 5 och 12 000 Kr med den härstamningen du nämner.

Om du kan ge proviens över tidigare ägare mm kanske det kan få upp priset lite.

Thure

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ifall den är i bra skick kan den vara av intresse för någon klubb eller privatperson som vill ha en snygg möbel i taket. Gert tog väl inget OS kuld i K1 1960?

BKK har en K2 från Max Andersson och har ett OS guld och ett VM guld i sin samling. Kanoten är i fint skick, men jag tror inte att den har något större värde.

Nyköpings KK kanske är intresserade, men de har väl en hel hög med OS guld kanoter....

Marknaden är väl begränsad

för prydnadssaker. Men givetvis finns det en GF samlare med viss plånbok någonstans där ute, frågan är bara om han vistas på utsidan?
Bränslevärdet är lågt...
//J

Gert tog brons i K1 (1000m) 1960; Nyköpings KK kan kanske hjälpa till med att bestämma huruvida det är denna kajak eller inte - det finns bilder. Vet att en del klubbar, som redan sagts, gillar att hänga upp de här gamla relikerna, men jag tror knappt att de kan betala för sig så värst mycket. Då är det bara auktion som gäller.

(Men bränn inte upp den, då fixar jag kontakt med min kanotklubb så får den den plats den förtjänar, bredvid en av våra gamla medlemmars OS-kanoter.)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips