Hjälp med skoval för kungsleden joggning/vandring!

Re: Tack Britta och hej Luffarn

mickenTHN; sa:
Planeringen är att måndagen efter midsommar utgå från Hemavan med mycket lätt packning utan att för den sakens skull sakna något under turen. Max tid är 14 dagar, vilket ger ett snitt på 3.2 mil om dagen.

Går det snabbare än vi trott hyr vi kanske utrustning för en topptur på kebnekaise, vilket skulle vara kul

Vi har inte bestämt för hur många dagar vi ska ha med mat för, men det lutar åt för 5-6 dar framöver. Varken tält eller sovsäck utan endast sovsäckslakan och ev. ett liggunderlag om vikten tillåter. Alla övernattningar kommer ske i stugorna, om inte vädret skulle vilja annorlunda.

Målet är naturupplevelser, och att lära känna sina egna gränser och att träffa härliga människor.

Vi rönte lite medial uppmärksammhet i lokaltidningen :) på grund av våran låga ålder och landade därför ett par sponsorer, så stugavgifterna diverse andra utgifter känns genast lite lättare att betala när det inte är med våra pengar :)

Kom med tips och råd om ni har liknande erfarenheter, jag behöver ännu mer kött på benen vad gäller utrustning och liknande...

Mvh Martin Fredriksson

Det finns väl inga stugor mellan Ammarnäs och Kvikkjokk?
[Ändrat av migael 2003-06-05 kl 15:05]

skor

hela diskussionen fick mig att fundera en del på skor.

Nog överdrivs det en del när det gäller skobehov, men
frågan är hur mycket. En bekant till mig hävdar
(googla på Nixon, det är trevliga berättelser)
att kontinentala skor är för klena och för låga
för fjällbruk. Jag använder inget annat!

Mina mest robusta pjuck är tvärtom de jag använder
i Sydeuropa. De är stegjärnsfasta och väger
2 kg ! Mina fjällpjuck är ett par Lowa Ranger
som jag inhandlade i Bruneck i Italien 1989;
de väger 1.6 kg.

Nu har jag hemma ett par Ecco Flex, vikt 1 kg. Trots
att jag gått åtskilligt i Norge blir jag nu osäker
på vad jag skulle förlora med dem. Sulan är
tjock och välmönstrad, skon känns skön på
foten. Särskilt vattentät är
den dock inte. Hm, det blir nog mina Lowa
ändå.

Kanske den är vad killarna letar efter, om inte 1 kg är
för mycket rentav. Ett par joggingskor väger väl
3-5 hg. Det finne också ett märke som heter Garmont,
de pjucken väger väl också kring 1 kg, kanske lite mindre.
rent instinktivt tror jag 8 hg är max vad man vill
ha på fötterna om man vill springa en del av vägen.

il C.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Aight!

Nu var det ju ett tag sen vi gjorde det, och jag måste säga att mina Adidas Saunster "trailrunning" skor inte kom till korta alls, saknade aldrig kängor. Använde mina vandrarstövlar som fick följa med väldigt sällan...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips