Hjälp att hitta känga för ökenklimat

Det är nu så att jag ska åka till Turkmenistan i 6 veckor, jag kommer där att tillbringa min tid ute i en oas i öknen med att inventera fornfynd och att gräva.

Jag har surfat runt en hel del på olika sidor för att hitta kängor som är anpassad till varmare klimat men det verkar som att alla sådana skor bara finns från strl 41 och uppåt, och jag har 38.

Undrar om någon här inne har några bra tips?
Det ska helst inte vara en beställningsvara eller skickas från USA då jag fick reda på ganska sent att jag hade fått visumansökan godkänd så jag har bara ca 1 mån på mig innna jag åker.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det ska ju finnas en del giftiga ormar i det området så jag vill nog ha en känga som är lite högre än Meindl Safari Mid, men den verkade annars mycket bra.
Jag kommer i alla fall under inventeringsdelen att gå mycket medan när jag gräver så går jag bara kortare sträckor tror jag.
Jag vill bara inte att den ska vara för varm, har tittat på Meindl Torup men den är ju fodrad så jag vet inte jag......

Har aldrig rikgigt varit i sånt här klimat förut....

Försvarsmakten använder Meindl Desert Fox som är en militär variant av Safari i bl.a. Afghanistan. Dessa kängor brukar få bra recensioner när man läser om dem.
Annars är väl Terräng (f.d. Militaryshop) ett hett tips, de har väl en hel del ökenkängor. http://terrang.se/

Ett par erfarenheter

Efter att ha abetat ett par år i hel och halvöken har jag ett par synpunkter.
Jag har brukat olika hel och halvkängor.
Dagtid blir det rejält varmt på markytan och vulkade kängor som t ex M90 har jag sett släppa från ovanlädret, obra.
Randsytt är grejen. Österriska låga kängor i luftig mocka fungerar utmärkt, just att fotdelen släpper ut gör att fötterna mår bättre.
De bästa kängorna jag har är spanska och köptes i Riayds Militärshop. Luftande mockaskinn, eu get, rejäla sulor, randsydda och förutom traditionell snörning, bekväma blixtlås. Höga skaft känns bra när man går i lösan sand och inte ser vad som gömms i buskskuggor....
Jag har även använt mig av FMs Mindelmodell, den är lite tyngre än den spanska.
Isreliska i tyg och gumm i är helt ok finns i både låga och höga.
När det gäller såpass små storlekar som du beskriver du behöver ha kontrollera extra noga att du orkar böja sulan så att du inte behöver gå i dykarskor, det är hemskt obra.
//J

R M Williams

Lite beroende på terrängen men ett par australiensiska jodphurs av klassisk modell - randsydd.
kan fungera bra. Funkade ialla fall mycket bra för maken när han var ett halvår "down under"
Temperaturer på 45+ var inte helt ovanligt.

Tror att du kan hitta dessa på NK i Sthlm t.ex

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips