Hjälp!!, Åtgärd gnekande bindning

Provar igen. Blev fel forum gången.

Jag har Olskogens vildmarksskida (träskida) med Rottefellas NATO-bindning, på fötterna Lundhags Husky 75 mm NN. Jättebra kombination för turer i skogslandskapet men ett problem, det gnekar vid varje skidtag. Jag vet inte fall om problemet sitter i vajern eller i läppen på skon. Jag har funderat fall om teflonspray eller 5-56 skulle hjälpa till. Eller fall om det är inkörningsperiod på grejorna, men jag har åkt en hel del på dem så...
Är tacksam för tips och synpunkter för att slippa det oljud när man är ute i vår tysta natur.

Väl mött därute
/patrik

Jag har hört att siliconspray kan funka. Har aldrig testat själv. Se till att inte spraya på något som skon kan ta skada av.

/Andreas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Fila?

Någonstans i systemet uppstår det friktion. Vanligt både med Rottefella och kabelbindningar. Du kanske kan lokalisera det hela om du sätter i skon i skidan och vickar skon upp och ned inomhus? Kanske kan du fila av sulan på skon lite?

Annars så är det mycket mindre ljud från i varje fall Salomons BC system. Men är du nöjd med dina kängor är det knappast ett alternativ att byta både kängor och bindningar.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips