Hitta Roslagsledenkarta i Stockholm?

Är det någon som vet var man kan hitta kartan över Roslagsleden utan att behöva åka till Norrtäljes turistbyrå? Gärna i city om det finns.


mvh
cake
 
Hur välmarkerad är leden? Går det att komma till Norrtälje från Danderyd utan karta? Går det att hitta på natten?
 
Ring turistbyrån i Norrtälje, de kan säker skicka en karta med posten. Skadar i alla fall inte att försöka. Gjorde min första erfarenhet av RL idag. Cyklade etapp 2. Tydlig markering, svårt att komma fel. Trevlig etapp att cykla. "Hitta på natten"? Om du tänker nattvandra så kan det nog fungera om du har en ordentlig pannlampa, annars är det ju inte mörkt så många timmar nu på sommaren..
 
Kartbutiken, Vasagatan!

Jag köpte en karta över Roslagsleden där för några år sedan. Jag kan inte garantera att de
fortfarande har den, men de tillhandahåller ju det mesta i kartväg så sannolikheten får nog bedömas som stor.

PS. Kartbutiken ligger mitt emot Centralstationen.

Lycka till och god tur!
 
Först: jag instämmer med ovanstående, hittade ett bra särtryck på Kartcentrum (som de hette förut). En bra och servicemindad butik.

Jag har gått i omgångar från Danderyd (starten) till Vallentuna. Generellt kan sägas att den delen av leden är lättgången och mycket välskyltad. En sommarnatt borde det också funka. Tyvärr är det också baksidan med leden: ganska stora delar går längs joggingspår etc, vilket inte är så inspirerande. Förmodligen blir det mer naturnära närmare Norrtälje.
 
Hej,
Tack för tipsen!

Jag ringde till Norrtäljes turistbyrå och fick reda på att det är Kartbutiken samt Akademibokhandeln i Mörby som säljer i Stockholm. Runt 169kr fick jag ge för en 1,5 A2-ark dubbelprintat med 6 stycken A3-kartor som följer rutten och en liten bok som beskriver sevärdigheter på vägen bl a.

Nu är det bara att köra :)
 
Äh, nu hann jag ju inte svara ju. ;) Skulle säga att jag köpte min (inkl behändigt platsfodral som jag faktiskt använder till alla slags kartor nu!) på "stora" Akademibokhandeln inne i stan. Stockholm, alltså.

Måste dock säga att jag tycker den officiella kartan de säljer är "sådär". Skalan är för stor, tycker jag, och rutnätet är ett rent skämt! Normalt kan jag räkna ut avstånd (och därmed tid) genom att använda graderingarna men som ni märker, jämfört med t ex Gröna Kartan, så har Roslagsledskartan enorma rutnät med alldeles för stora avstånd mellan varje linje. Värelöst.

Iofs anser jag att Roslagsleden är överskyltad. Så där så att det snarare känns som man är på tipsrunda än vandring... men, t ex vid ingången till Norrtälje så visar inte den officiella kartan exakt hur man ska gå in till stan, linjen är för tjock. Jag använde då "Gröna kartan", som visar leden mycket tydligare. Just strax före och efter Norrtälje fann jag att båda kartorna i kombination var bra, eftersom den officiella har vindskydd m.m utsatt också. (Observera dock att jag inte använde kartan för att hitta utan för att kunna planera vandringen, rasterna och tältplatserna. :)

Ha så skoj! Själv har jag bara två etapper kvar nu, mitt i smeten (Domarudden - Penningby). Tar den skogssträckan när myggen dött...
 
Kartcentrum köpte jag min på.. Finns även utmärkt på Grönsaksbladet (Gröna Kartan) och på diverse fritidskartor över rätt område.
Leden är väl utmarkerad (Åtminstonde delarna jag gått på, cirka 3-4 mil från domarudden i båda riktiningarna, och jag tror att det är möjligt att gå utan karta. Dock skulle jag vilja avråda från att gå utan karta nattetid, för markeringarna kan vara mariga att hitta i dåligt ljus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fonkymon Hitta vandringskompis Vandringsleder 7
camoscio Holavedsleden, hitta början i Gränna Vandringsleder 8
Par4647 Hitta vandringskompisar Vandringsleder 1
Jansson_ Hitta egna leder Vandringsleder 3
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
tezooo Tälta längs vattendrag nära Stockholm Vandringsleder 1
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Silver Fang Bästa vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 4
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
omni96 Stockholm -> Höör -> Göteborg -> Stockholm leder Vandringsleder 4
Ldf 2 dagar, 1 natt max 2h från Falun, max 2h från Stockholm..? Vandringsleder 5
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
vikfarn Vandringsleder Stockholm - Karlstad Vandringsleder 1
Diabild4ever 3 dagars tur mittemellan Göteborg och Stockholm Vandringsleder 3
guldrevolt 2 dagars rundvandring, utgår från stockholm Vandringsleder 1
ratotosk Natur&kultur nära Stockholm i två etapper? Vandringsleder 2
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Sebastian_b Hjälp att planera noga malmö till Stockholm Vandringsleder 6
xblp Stockholm A till B - 1 natt 4 tält ? Vandringsleder 7
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
Fjäderklätt Två dagar vandring med tält nära Stockholm? Vandringsleder 7
Jojosurf 3-dagars vandring stockholm - tips? Vandringsleder 10
fekki Förslag på 3-dagarsvandring kring Stockholm Vandringsleder 7
Jackiie Vandra Västerås-Stockholm möjligt utan omvägar? Vandringsleder 6
Ankrsoal Tvådagsvandring norr om Stockholm/Uppsala Vandringsleder 3
loljonas Vildmarken nära stockholm? Vandringsleder 12
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
skallagrimson Sörmlandsleden nära Stockholm Vandringsleder 5
arfsnarf Vandringstips tre dagar kring Stockholm Vandringsleder 7
pollnow Vandring, med start ca en veckas distans ifrån Stockholm. Vandringsleder 10
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
zsuxcia Tälta i stockholm Vandringsleder 4
pajaro Vandring kring Stockholm Vandringsleder 9
Elle_belle Tips på vintervandring kring Stockholm Vandringsleder 11
Stiko Göteborg-Stockholm i maj Vandringsleder 6
andersss Gå i från skåne till stockholm Vandringsleder 8
tivolimix Vandringstip i och kring Stockholm Vandringsleder 4
PatrickG Bra vandring inom 2-3 timmar från Stockholm Vandringsleder 6
olavroer Stockholm til Aten? Vandringsleder 2
grodanbolle Vandring i närheten av stockholm? Vandringsleder 7
rikard_wiberg_hotmail.com vandring i Stockholm Vandringsleder 10
yuggler Vandra i Stockholm Vandringsleder 2
Roneo dagsvandring runt stockholm Vandringsleder 3
sebr0ck Vandringsleder i Stockholm Vandringsleder 2
olaband Vandringsled upplandsväsby, Stockholm Vandringsleder 3
lgniklas Göteborg-Stockholm? Vandringsleder 1
anneortegren Helgvandring runt Stockholm? Vandringsleder 9

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.