Vandring, med start ca en veckas distans ifrån Stockholm.

Hej! Tänkte i slutet av veckan ge mig ut på en vandring och har 7-10 dagar på mig. Bor för närvarande i Stockholm och tänkte ta tåg eller buss härifrån och vandra tillbaka, eller åtminstone i närheten. Jag har precis kommit tillbaka från Nepal där jag vandrat i sammanlagt en månad så jag skulle påstå att jag är i ganska god form. Söker en vandringsled som inte har för mycket bebyggelse och ger åtminstone en illusion av vildmark. Det är inte nödvändigt att slutmålet är Stockholm, men det känns på något sätt bra att åtminstone sluta närmare än längre bort.
Tacksam för alla tips.
 
Närmast Stockholm är det sörmlandsleden som gäller. Den är lång, du kan lätt vara ute i 10 dagar om du vill. Dock är det mycket bebyggelse och ganska lite ren vildmark, då måste du längre från stan tyvärr.
 
Sörmlandsleden är en bra utgångspunkt. Du behöver inte följa leden slaviskt men kan ha den i din närhet. Vildmarkskänsla kan du nog få. Var ute en sväng i Tyresta i förrgår kväll och såg noll människor, men dock 1 havsörn 1 älg 1 Tjäder 2 bävrar och X antal rådjur.

Jag skulle påstå att det längs Sörmlandsleden är lite bebyggelse och desto mer vildmark då den går genom flera naturreservat där det inte bedrivits skogsbruk på länge.
 
Sörmalndsleden tor jag också på. Ta t.ex. tåg till Nyköping, Läggesta eller Katrineholm och knalla hemåt därifrån, efter nån vecka är det enkelt att vika av till en SL buss eller ett pendeltåg - kanske tom tunnelbanan. Mycket skog är det., gott om sjöar och inte mycket bebyggelse.
 
Jag har gjort exakt dom turerna du pratar om. Utgått från Katrineholm, Läggesta osv. och gått mot Trosa eller Södertälje.

Jag gillar den typen av lågterräng vandring mycket och man är i skogen. Framförallt mellan Katrineholm och Trosa. Men längst i stort sätt hela leden är du under en timme från en asfaltväg eller bebyggelse.
 
Tack för alla fina svar! Jag tror bestämt jag börjar i Katrineholm och rör mig mot Stockholm. Några har redan varit inne på det här i tråden, men vilken sträcka anser ni vara bäst, mot Södertälje eller mot Flen? Jag är inte främmande för svårt fysiska partier och helst inte så mycket bebyggelse. Sitter med en guidebok från 1988 och planerar, antar att sträckningen är den samma.
 
Upplandsleden Skutskär-Knivsta är nog rätt trevlig vandring, men när jag räknade lite så blir det nog lite väl långt på en vecka.
 
Nynäshamnsleden

Pendeln till Nynäshamn och vandra Nynäshamnsleden hemåt som sedan ansluter till Sörmlandsleden...
 
Tack för alla fina svar! Jag tror bestämt jag börjar i Katrineholm och rör mig mot Stockholm. Några har redan varit inne på det här i tråden, men vilken sträcka anser ni vara bäst, mot Södertälje eller mot Flen? Jag är inte främmande för svårt fysiska partier och helst inte så mycket bebyggelse. Sitter med en guidebok från 1988 och planerar, antar att sträckningen är den samma.

Sträckorna runt Södertälje är förbaskat tråkiga. Apdalsberget(?) är förvisso fint, men alldeles för liten del av den totala sträckan. Så personligen skulle jag vika av mot Gnesta, Mölnbo eller Järna.
 
Vad det blev av det

Det blev ju inte en veckas vandring till slut utan två seperata turer på sörmlandsleden på en respektive två nätter. Började att vandra från Trosa till Nynäs slott där en natt spenderades vid Gise Kvar (har jag för mig). Den andra turen så tog jag pendeln till Järna och började där och avslutade i Skottvångs Gruva. Jag föredrog den sistnämnda utflykten då den iallafall gav en illussion av vildmark, inte alls mycket hus eller människor och väldigt varierande vandring. Gott om vindskydd och dricksvatten. Tack för alla tips.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Akaa Vandring, Start Sundsvall och slut Italien Vandringsleder 3
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 9
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.