Vandring i närheten av stockholm?

Tänkte ta och beta av lite vandringsleder i närheten av stockholm. Jag kan tänka mig åka någon timme kollektivt för att komma dit.

Finns det några områden som är mindre exploaterade än till exempel Tyresta Frilufsområde? Nu har jag i och för sig inte gått på småstigarna där så det måste jag definitivt prova. Jag gick etapp 1,2,3 för några dagar sedan och tyckte det var ok men undrar om det finns några bättre områden. Nyfors tyckte jag var tufft. Det kanske finns några andra delar av sörmlandsleden i närheten där det är mindre exploaterat. Det måste väl finnas större skogsområden uppåt Uppsala eller i krokarna. Dagsettaper på runt tre - fem mil är ganska lagom beroende på karaktär.

Hur är ettapperna 5, 5:1, 5:2, 5:3, 6, 7 osv?

Kan tillägas att jag kan tänka mig att åka lite längre bort än föregående skribent med liknande förfrågan. :)

[Ändrat av crazy 2004-05-06 kl 23:59]
 
S-Leden

crazy; sa:
Tänkte ta och beta av lite vandringsleder i närheten av stockholm. Jag kan tänka mig åka någon timme kollektivt för att komma dit.

Finns det några områden som är mindre exploaterade än till exempel Tyresta Frilufsområde? Nu har jag i och för sig inte gått på småstigarna där så det måste jag definitivt prova. Jag gick etapp 1,2,3 för några dagar sedan och tyckte det var ok men undrar om det finns några bättre områden. Nyfors tyckte jag var tufft. Det kanske finns några andra delar av sörmlandsleden i närheten där det är mindre exploaterat. Det måste väl finnas större skogsområden uppåt Uppsala eller i krokarna. Dagsettaper på runt tre - fem mil är ganska lagom beroende på karaktär.

Hur är ettapperna 5, 5:1, 5:2, 5:3, 6, 7 osv?

Kan tillägas att jag kan tänka mig att åka lite längre bort än föregående skribent med liknande förfrågan. :)

[Ändrat av crazy 2004-05-06 kl 23:59]

Alla områden förrutom Djurgården är väl mindre exploaterade än Tyresta.

Gå in och kolla på denna sida, där finns alla etappbeskrivningar och sen kan du läsa om Mikael som gick hela leden i somras.
http://www.sormland.se/sormlandsleden/index.htm

Etapp 5 där går man inte i närheten av bebyggelse och korsar grusväg endast 2 gånger inte mycket människor på denna etapp utom kanske i närheten av Paradiset.

Sen är etapp 6 som går till Lida inte heller så dum men när man kommer fram till Lida så är det ju en hel del folk där.

MVH
krister Kollberg
Etappansvarig etapp 5
 
crazy; sa:
Dagsettaper på runt tre - fem mil är ganska lagom beroende på karaktär.

Kan tillägas att jag kan tänka mig att åka lite längre bort än föregående skribent med liknande förfrågan. :)

Lagom dagsturer på sörmlandleden är tex att åka till Trosa och sedan vandra etapperna 56-58, d v s till Skassundet (eller omvänt), den kommunala trafiken till Skassundet är något begränsad men på vardagar fungerar det bra. Man kan också starta ivid Skanssundet och vandra norrut etapperna 59-62, även där bör man hålla kolla på trafiken till och från slutmålet Lida.

Förutom Sörmlandsleden så finns ju både Roslagsleden http://www.osteraker.se/roslagsleden/ och Upplandsleden med intressanta dagsetapper http://www.upplandsstiftelsen.c.se/vandupp.html
 
Länkarna har jag kollat in tidigare. :)

Upplandleden verkar intressant.

Det svåra är att skapa sig en bild om vilka stäckor som är bäst utifrån min synvinkel. Stora skogar är aldrig fel, helst urskog.

Egentligen behöver det ju inte vara en led. Det kan även vara ett större område som man kan går runt i.
[Ändrat av crazy 2004-05-07 kl 15:25]
 
Etapp 11, Järna-Vattgruvan, skog och gruvhål.

Bästa delen tycker jag, som gillar så mycket skog som möjligt, är Etapp 12, Vattgruvan-Stora Envättern och vidare från Stora Envättern. Hela området mellan sjön Yngern i norr, sjön Akaren i söder och väst-nordväst ut.. Smidigt att ta pendeln till Mölnbo, vandra upp anslutningsleden till Sörmlandsleden vid sjön Akaren och därifrån nord-nordväst mot Yngern och nordvästut.

C.a. 4 mil om du vandrar från Mölnbo-Akaren-södra Yngsviken-Stora Envättern- vidare runt Yngern till Nykvarn. Blir en smärre vägsträcka när man vandrar norrut längs Yngerns västra del. För övrigt kan man hålla sig i skog.

Raskesven
 
Mölnbo - Gnesta

Jag gillar Mölnbo -Gnesta (Sörmlandsleden)som är lätt att ta sig till kommunalt via pendeltåget, som stannar på start och målplats... en lätt kuperad sträcka med flera småsjöar med fina fiske, tält och badmöjligheter. 1½ -2 dagar tar turen i normalt tempo, (mitt iaf) Vill du gå längre kan du ju starta i Järna... har ej gjort det än...

En annan lagom endagstur är att gå Sörmlandsleden från Huddinge C och gå mot lida och sen fortsätta mot S- tälje, är du trött så går du utmed väg 226 mot Tumba (pendeltåg) annars mot Södertälje och sen pendel hem.
Detta är förövrigt en kanonsträcka att cykla (mtb) också...

Thomas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 13
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 10
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3
outdoors_andy helg vandring värmland Vandringsleder 6
larsn1 Lättare vandring + fiske Vandringsleder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.