Tips på vintervandring kring Stockholm

Hej!

Jag undrar om ngn har bra tips på lämplig vintervandring i Stockholmstrakten? Gärna 1-dagvandring som avslutas i närheten av bastu/värmestuga el. dyl. Alla tips är dock av intresse :)

//Elle
 
Sörmlandsleden från Tyresta

med avslutning vid Alby friluftsgård i Tyresö kommun är fin dagstur men nu är det så pass mycket snö att skidåkning är bättre än vandring. Tror i och för sig att du kan gå också men det lär bli betydligt jobbigare än att åka skidor. Mindre snö längre västerut se SMHIs snökarta. I norra Uppland har det varit betydligt mindre snö än på Södertörn men hur det är idag vet jag inte.

Thure
 
Paradiset

Åtminstone för ett antal år sedan fanns det en väldigt trevlig rast/övernattningsstuga enliten bit från Paradiset i Hanveden. Stugan var utrustad med kamin så det gick att hålla en hyfsad innetemp även i midvintern. Men som sagt, det är ett antal år sedan det var mina hemmamarker så hur status är idag vet jag inte.
En lagom dagstur är att hoppa av tåget i Sorunda, gå på Sörmlandsleden där och sedan gå till Paradiset därifrån.


God tur!

/O.
 
Paradisets

stuga fanns i varje fall kvar förra hösten när vi startade en scouthajk där. Man kan boka stugan om jag förstått rätt. http://www.paradiset-hanveden.se/tid.html "På söndagar håller föreningen Torpstugan öppen som raststuga för allmänheten, mellan 10 och 15. "

Etappen från Hemfosa (pendeltågsstation järnvägen till Nynäshamn) till Paradiset är 14 km.

Thure
 
Hur är det med längdskidåkning

Hej!

Tack för alla svar :)

Nu har jag börjat fundera i en ny bana; är det möjligt att hyra längdskidor ngnstans i Sthlms-området (där det även finns bra spår)?

Ngn som känner till ngn smultronställe när det gäller längdskidor? Jag har som sagt var inga egna skidor och skulle därför behöva hyra...

//Elle
 
Förtydligande av Paradis-tipset

Det stället som jag tänkte på i första hand var inte Torpstugan utan den betydligt mindre raststugan som ligger en liten bit från sjön Trehörningen.
Åtminstone förr i världen var den öppen 24/7.
Den är ju inte så stor som Torpstugan, utan innehåller två väggfasta britsar + kamin men jag har varit där med ett gäng (5-6 st) juniorscouter och vi fick plats att slagga över inomhus allihop.


/O.
 
Hej!

Tack för alla svar :)

Nu har jag börjat fundera i en ny bana; är det möjligt att hyra längdskidor ngnstans i Sthlms-området (där det även finns bra spår)?

Ngn som känner till ngn smultronställe när det gäller längdskidor? Jag har som sagt var inga egna skidor och skulle därför behöva hyra...

//Elle


ett ställe som det är smidigt att ta sig till är ursvik, vid sundbyberg.

varför ska det alltid hyras skidor? det går ju att köpa en snudd på lika bra utrustning begagnat för vad en dags hyra är, nästan..
 
Roslagsleden är inte oblyg när det gäller antalet sammanlagda kilometer som är dragna längst skogsvägar men är förutsättningarna annorlunda än barmarkssäsong, exempelvis att snödjupet är ganska rejält i markerna kan det vara fördelaktigt. Gjorde en vintervandring i mars månad som till nära 100 % gick längst skogsvägarna mellan Lövhagen och Åsättra. Min rutt på 14 km såg ut som följande: Lövhagen, Sätermossen, Lilla harsjön, Mösundet, Strömsberg, Pukeby, Annarby, Ytterby, Lövsättra, Norrbacka och slutdestination Åsättra. Uppskattningsvis omkring hälften av dessa 14 km gick längst Roslagsleden.

Efter att jag vek av in mot Sätermossen efter att ha passerat Brollsta Golfklubb mötte jag inget motordrivet fordon (med undantaget en helgparkerad skogsmaskin) förrän bortåt Ytterby/Lövsättratrakten. En trivsam vintertur!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
Still Alive Tips på vandringsled i södra Norrland? Vandringsleder 14
johbyl Tips på helgvandring nära Sthlm Vandringsleder 4
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
kraftdjur_vargen Vandra kring hudiksvall. Tips på leder? Vandringsleder 4
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Davidhb Tips på lägerplats? Vandringsleder 8
torpartanten Tips på tredagarsvandring i Skaraborg? Vandringsleder 11
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
rolandsk Tips på boende och trevliga vandringsleder - Funäsdalen Vandringsleder 8
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5

Liknande trådar