Hilleberg tillverkningsår

Hej, då Hilleberg har serienummer i tältet så är det enkelt att ta reda på när tältet är tillverkat. Jag kan tänka att det är ganska vanligt hos större butiker typ Naturkompaniet och ffa om det är lite ovanligare dyrare Hilleberg modeller att tält blir liggandes i butik en tid innan försäljning.

Tycker ni det är ok att köpa ett tält som är tillverkat 1-2 år innan försäljning?
Kanske är helt normalt?

Mvh
Magnus

Beror på

Allting åldras, frågan är bara hur fort! Vi vet alal att tältduk kan SE väldigt lika ut men ha väldigt olika kvalitet. Oftast är priset en tydlig indikator av kvaliteten. Det fins skäl till varför tält på Biltema kosta 699:- och Hilleberg 10 gånger så mycket. Om vi pratar om riktigt bra tält (=Hilleberg) så är ett år eller två inget problem (kan dock va en möjlighet att pruta i affären!!!). Fjällräven, Helsport och motsvarande är oftats inget problem heller. Jag skriver oftast för det kan variera har jag märkt. Mitt gamla Fjällräven ryggåstält är nu nästan 30 år och still going strong. Ett Fjällräven kupoltält jag hade var efter ett år kass då beläggningen på väven släppte.... Mina Hilleberg har varit i skick som nya efter 10-15 år!
Det som som åldrar väven är framförallt UV strålning och mekanisk påverkan, typ kraftig vind som river och sliter i väven. Om tältete legat i en butik ett år är det fullt ok.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Om tältet är förvarat torrt, packat och inte exponerat för solljus har några år ingen som helst betydelse för ex ett HB tält som har silikoniserad yttertältsväv.
Om ett tält däremot har PU-belagd väv vilket är vanligt på billigare tält måste man vara medveten om att PU-gummit i beläggningen åldras ganska snabbt och har betydligt kortare livslängd.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips