Hemavan - Sytertoppen - Ammarnäs?

Skall vandra Kungsleden (Hemavan-Abisko) med start på lördag. Enligt Gröna Kartan är det möjligt att gå en led över Sytertoppen istället för den "vanliga Kungsleden" och sedan komma på Kungsleden igen. Är det någon som gjort detta och kan berätta lite mer?
Ungefär hur mycket längre tid kan denna vandring ta?
Hinner man gå från Hemavan, topptur och sedan ner en bit för att hitta tältplats på en och samma dag?

Det beror givetvis på hur långa dagsetapper man är van vid, men jag tycker det låter lite drygt. Höjdskillnaden är rejäl och det är inte särskilt låttgånget, speciellt om man släpar på packing med tält. Vid dåligt väder är det rejält utsatt. Jag var där för ett par veckor sedan, men fick skippa toppturen pga vädret. Gick upp till Glaciären en dag, och in i Viterskalet dagen efter.

Om man tar liften upp från Hemavan tjänar man lite tid, men det blir ändå en lång dag.

Det går att hitta tältplatser en bit upp i Viterskalet, och på andra sidan går det att tälta rätt nära glaciären.

Om du inte varit i området förut, skulle jag rekommendera "basläger" i Syterskalet och att toppturen görs utan packning. Syterskalet är en vacker plats som upplevs bäst "nerifrån".

/Henrik

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag håller med hvk ovan. Ta inte rutten över Norra Sytertoppen med ryggan fullpackad. Det blir arbetssamt. Syterskalet är också värt att stanna i en dag. Vi väntade två dygn innan vi till slut chansade när moln och dimma verkade lätta lite från toppen. Kom upp till toppstugan i tät dimma utan att se ett dugg. När vi vandrade vidare dagen efter och vände oss om låg toppen i strålande sol....

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips