Helikoptertrafiken ökar i fjällen

Helikopterturismen i fjällen ökar och upplevs som ett bullerproblem för människor, djur utöver ett eventuellt miljöproblem.

"Mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation går helikoptrar i skytteltrafik under sommarsäsongen. Det är en resa som tar i genomsnitt sju minuter och släpper ut drygt 14 kilo koldioxid per passagerare, enligt Naturvårdsverkets beräkningar"



Vad tycker ni, är det dags att ta steget och begränsa eller förbjuda dessa flygtaxiturer i en av våra sista vildmarker ?


 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Om vi vill ha ngn vildmark kvar, ja då måste trafiken med helikopter minska.
Rennäringen måste gå före turistnäringen.
Till Nikkaluokta tar man sig ju med bil och kollektivtrafik. För mig börjar vildmarken där.
Om man nu vill uppleva vildmark, varför ta en helikopter till Fjällstationen? Är det bara för att vinna tid, få fler vandringsdagar, på bekostnad av tystnaden och vildmarkskänslan? Den som man kanske är där för att uppleva.

Förstår inte hur det kan vara tillåtet att korsa över nationalparker för att komma till Staloluokta, för inte flyger dem väl via Norge .. :cool:
Har förstått här på forumet att det finns flera som vill nå vildmarken, tystnaden, vara ett med naturen, utan att behöva störas av ljud från helikopter eller möta andra vandrare.
Så frågan är, vill vi ha ngn vildmark, vad är er definition av vildmark?

Vildmark för mig är ett område där jag är ett med naturen och upplever den på naturens villkor.

Kanske man skulle kunna sträcka sig att helikoptertrafik är tillåtet in till visst antal km från gränsen av nationalparkerna, därutöver är det till fots/skidor som gäller.
 
Det tillgängliggör fjällen för de som inte har förutsättningarna för att kunna vandra långt för att ta sig in och ut.

Artikeln däremot tar upp en viktig punkt om att rennäringens behov om vid kalvning, där det borde bli striktare.

Sedan är det väl upp till att reglera det för nationalparker och naturreservat, Sarek och Padjelanta har väl reda förbud med undantag för Staloluokta där turister subventionerar regelbunden kollektivtrafik som jag antar att de som bor och bedriver verksamhet där vill ha?
 
Det tillgängliggör fjällen för de som inte har förutsättningarna för att kunna vandra långt för att ta sig in och ut.

Hur menar du nu ?

Det finns ju massor av fjäll där du i bokstavligen står vid eller i vissa fall på fjället när du kliver ur bil eller bussen.

Det är ju inte sannolikt att medparten av de som nyttjar helikoptertaxi i fjällen är handikappade, så det handlar nog inte om att inte ha andra förutsättningarna att få uppleva fjällmiljö.

Jak skulle som exempel inte klara genomföra Vasaloppets 9mil på skidor, bara att acceptera att det är över min kapacitet och välja skidåkning som bättre matchar mina förutsättningar.
 
Senast ändrad:

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips