Helikoptertrafiken ökar i fjällen

Helikopterturismen i fjällen ökar och upplevs som ett bullerproblem för människor, djur utöver ett eventuellt miljöproblem.

"Mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation går helikoptrar i skytteltrafik under sommarsäsongen. Det är en resa som tar i genomsnitt sju minuter och släpper ut drygt 14 kilo koldioxid per passagerare, enligt Naturvårdsverkets beräkningar"



Vad tycker ni, är det dags att ta steget och begränsa eller förbjuda dessa flygtaxiturer i en av våra sista vildmarker ?


 

Aktuellt

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!
Om vi vill ha ngn vildmark kvar, ja då måste trafiken med helikopter minska.
Rennäringen måste gå före turistnäringen.
Till Nikkaluokta tar man sig ju med bil och kollektivtrafik. För mig börjar vildmarken där.
Om man nu vill uppleva vildmark, varför ta en helikopter till Fjällstationen? Är det bara för att vinna tid, få fler vandringsdagar, på bekostnad av tystnaden och vildmarkskänslan? Den som man kanske är där för att uppleva.

Förstår inte hur det kan vara tillåtet att korsa över nationalparker för att komma till Staloluokta, för inte flyger dem väl via Norge .. :cool:
Har förstått här på forumet att det finns flera som vill nå vildmarken, tystnaden, vara ett med naturen, utan att behöva störas av ljud från helikopter eller möta andra vandrare.
Så frågan är, vill vi ha ngn vildmark, vad är er definition av vildmark?

Vildmark för mig är ett område där jag är ett med naturen och upplever den på naturens villkor.

Kanske man skulle kunna sträcka sig att helikoptertrafik är tillåtet in till visst antal km från gränsen av nationalparkerna, därutöver är det till fots/skidor som gäller.
 
Det tillgängliggör fjällen för de som inte har förutsättningarna för att kunna vandra långt för att ta sig in och ut.

Artikeln däremot tar upp en viktig punkt om att rennäringens behov om vid kalvning, där det borde bli striktare.

Sedan är det väl upp till att reglera det för nationalparker och naturreservat, Sarek och Padjelanta har väl reda förbud med undantag för Staloluokta där turister subventionerar regelbunden kollektivtrafik som jag antar att de som bor och bedriver verksamhet där vill ha?
 
Det tillgängliggör fjällen för de som inte har förutsättningarna för att kunna vandra långt för att ta sig in och ut.

Hur menar du nu ?

Det finns ju massor av fjäll där du i bokstavligen står vid eller i vissa fall på fjället när du kliver ur bil eller bussen.

Det är ju inte sannolikt att medparten av de som nyttjar helikoptertaxi i fjällen är handikappade, så det handlar nog inte om att inte ha andra förutsättningarna att få uppleva fjällmiljö.

Jak skulle som exempel inte klara genomföra Vasaloppets 9mil på skidor, bara att acceptera att det är över min kapacitet och välja skidåkning som bättre matchar mina förutsättningar.
 
Senast ändrad:
Ja det säger sig självt egentligen att man inte borde tillåta den typen av nöjesåkning och föra oväsen. Sånt är inte tillåtet nån annanstans i samhället så varför i fjällen?
Jag tror det tillåts för att samerna är "heliga" och att de måste få ha den inkomsten från de bekväma turisterna.
 
Helikopterturismen i fjällen ökar och upplevs som ett bullerproblem för människor, djur utöver ett eventuellt miljöproblem.

"Mellan Nikkaluokta och Kebnekaise fjällstation går helikoptrar i skytteltrafik under sommarsäsongen. Det är en resa som tar i genomsnitt sju minuter och släpper ut drygt 14 kilo koldioxid per passagerare, enligt Naturvårdsverkets beräkningar"



Vad tycker ni, är det dags att ta steget och begränsa eller förbjuda dessa flygtaxiturer i en av våra sista vildmarker ?


För min del kan de gärna förbjuda helikopter turerna både på grund av störning och att de i alla fall som in till keb är onödiga. Var inga heliptrar när jag var på keb men det bör verkligen ända upplevelsen av en fjällstation 19 km från en väg om det regelbundet flyr helikoptrar ditt. Då hade det varit bättre att helt enkelt bygga en väg.

Artikeln tycker jag dock inte sa så mycket. Den handlar mest om samerna och vad de påstår tror jag helt enkelt inte på (är säkert ett problem i några områden men tror de överdriver och bara tänker på sina intressen) och lite om transport till keb.
 
På frukosten på Kebnekaise fjällstation hörde jag en del som sa att de skulle ta helikopter till Nikkalukta för att de hade lite ont i benen. Jag är dock av den sorten som tycker att det räknas som fusk att inte gå hela sträckan för egen hand. Så för mig får de gärna förbjuda helikopter i fjällen.
 
Ingen aning om hur stor inkomst samerna kan få av de som landar med helikopter i Staloluokta.
Kanske från turisterna (inköp av produkter ev övernattning) Men skulle bli förvånad om vandrarna som använder detta transportmedel inte redan är på väg mot sin vandring innan helikoptern lyft igen.
Antar att samerna har andra inkomstmöjligheter (som genererar mer inkomster) för deras produkter, i butiker, marknader mm utanför parkerna.
Tror inte helikoiptertrafiken (turism) generar så mycket till samerna, förutom då de används endast i rennäringens syfte.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips