Helikopterräddning på is behöver utvecklas?

Matta?

Borde det inte funka att ta med en 'plastmatta' som man lägger ut över iskanten och dra upp folk via den,ungefär som en omvänd rushkana.

peter

I ett ögonblick av ohejdad kreativitet såg jag för mitt inre en slags lösning på problemet med att bärga en haverist omgiven av tunn is som inte bär ordentligt.

Alla hittills framförda lösningar (personliga flytverktyg undantagna*) har på något sätt haft det gemensamt att de utgör någon slags plattform från vilken hjälpen på ett säkert sätt kan administreras och på vilken en bärgad nödställd kan få vård.

Jag föreställer mig en räddninghelikopter (pga dess höga hastighet) som väl framme vid en vak med skridskoåkare eller motsv. lägger ut ett lager polyuretanskum på isen bredvid vaken. Tänk er fogskum så förstår ni ungefär vad jag menar. Kemikalien har väldigt liten volym i förpackningen men "jäser" när den väl är ute i luften och stelnar på rätt kort tid till en hård och flytande plattform att jobba ifrån. Jag är ganska säker på att det går att få till en kemisk blandning som skulle fungera i en sån här applikation.

* När det gäller flytvästens vara eller icke vara så önskar jag fästa uppmärksamheten på de "vingvästar" som blivit väldigt populära inom dykningen. Där sitter lyftblåsan på ryggen, under flaskpaketet. Detta borde motsvaras av att ha upplåsbara lyftceller på ryggsäckens sidor där många idag har sidofickor. Lyftkraften blir ganska god, västen är inte ivägen när man ska över iskanten och "lyftkraftscentrum" ligger hyggligt nära kroppscentrum så att man inte behöver kämpa med balansen i vattnet.
/Rilleman
[Ändrat av Tumbleweed 2006-03-03 kl 16:54]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag är nybörjare på äventyrlig skridskoåkning men har åkt skridskor under säkra förhållanden rätt länge. För mig låter det som en bättre ide att gruppdeltagarna själva lär sig hur man skall agera för att rädda kompisar som plurrat än att förlita sig på helikoptrar, svävare eller annan hjälp utifrån. Det låter orealistiskt att de skulle kunna vara på plats snabbare än inom 30 minuter och då lär man ju hinna bli rätt nerkyld. Ta fram en enkel metod som alla kan lära sig och repetera den innan varje tur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips