Helikopter med hund

Jag tänkte bara kolla hur det har gått att flyga helikopter med hund för första gången. Helt med på att det handlar om individer men det är ju en lite out-of-the-ordinary sak.

Jag är sugen på att lyxa till det lite då jag fyller jämt i sommar och bjuda sambon på helikopter ut till nåt bra fiskevatten, troligen i Västerbottensfjällen. Jag tror ju inte att han ska ha nåt större problem, en 5 år gammal Gordon Setter som är väldigt foglig och gör som vi säger. Dock har han blivit "förbannad" på både skoter och motorcykel första gången han sett sådana fordon (med motorn igång). Tror det är/var osäkerhet och bäst att skälla först för att undvika attack.

Har flugit helikopter med Grönlandshundar, vi satt med dem i famnen och höll dem lugna, vi hade inte tillgång till bur eller liknande då, det gick men det var inte optimalt, en transportbur hade nog varit bättre. Det är mycket nya intryck, lukter och hög ljudnivå.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Jo, jag kan tänka mig det. Det brukar ju räcka att bara komma till en ny plats för att det ska vara spännande med lukter och annat. Det är väl ljudet jag kan tänka mig är värst för en hund. Ska börja kolla runt lite på lämplig tur och fiskevatten. Sambon har inte flugit förr så jag skulle vilja att hon får se fjällen ovanifrån.

Har flugit helikopter med Grönlandshundar, vi satt med dem i famnen och höll dem lugna, vi hade inte tillgång till bur eller liknande då, det gick men det var inte optimalt, en transportbur hade nog varit bättre. Det är mycket nya intryck, lukter och hög ljudnivå.

hejsan
så länge du är lugn brukar hunden vara ok, bli inte arg eller upprörd när hunden blir lite skrajsen för den bullrande helikoptern utan var bestämd och vänlig samt ta det med ro...
vänligen nils

Yes, det där har jag koll på. Tänkte mer lite real-life upplevelser då helikopter är svårt att träna på :)

hejsan
så länge du är lugn brukar hunden vara ok, bli inte arg eller upprörd när hunden blir lite skrajsen för den bullrande helikoptern utan var bestämd och vänlig samt ta det med ro...
vänligen nils

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips