Helgvandring runt Göteborg (med kollektivtrafik)

Hej!

För att försöka lura över flickvännen till att fjällvandra, och själv komma ut mer, letar jag vandringsleder kring Göteborg. Har så klart tittat på Bohusleden, men försöker hitta en sträcka som uppfyller våra "krav". Desto mindre bebyggelse, desto bättre. Alla förslag välkomnas!

1. Två dagsetapper (fredag em till söndag kväll)
  2. Övernattning i tält (helst ej campingplats)
  3. Ingen fram-och-tillbaka-vandring (dvs. antingen start och slut på olika ställen, eller gå i en "cirkel")
  4. Resor endast med kollektivtrafik

Det var nog allt! Alla tips uppskattas!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vättlefjäll kan man ta sig till med kollektivtrafik, söderifrån med buss från Angereds C. Norrifrån borde det också fungera till t.ex. Bohus. Här finns massa stigar och motionsspår så man kan välja att göra en rundtur som är lagom lång. Vindskydd finns också men de är placerade främst för att passa kanotister. Sandsjöbackaleden kan vara knivigare i södra delen, det finns beställningstrafik på Spårhagavägen och man kan göra en rundtur söder om denna eller gå norrut till Sisjön.

Sandsjöbackaleden

Ta pendeltåget mot Kungsbacka (hoppa av vid Hede eller Kungsbacka) eller ta bussen 720 eller Blå Express mot Särö... (se Västtrafik.) Sen är det bara att gå sista biten...

Mvh troswe

Du skulle kunna ta dig till Lövgärdet (Persiljegatan) o därifrån gå över Vättlefjäll till Gråbo (tex Oloftorps västra). Vättefjäll är fint, jag tycker att det är lite mer vildmarkskänsla. Akademibkhandeln i nordstan sålde förr en bra karta över Vättlefjäll i lagom vandringsskala, hoppas att de har den kvar.

Om du använder Google maps så är det enkelt att zooma in o se hållplatser sånt.

Vildmarksleden

Vildmarksleden har varit utan underhåll i många år, det såldes en karta från tidigt 80-tal med obefintliga vindskydd utsatta etc., men det verkar som om det pågår en uppryckning. Det finns i alla fall en hemsida www.vildmarksleden.eu som verkar ambitiös, men det var länge sedan jag gick där så jag kan inte tala av egen erfarenhet hur det är nu.

Bredfjället

Här kommer ett tips till: Från Kärrsbackens vändplats i Hjärtum (en bit upp i Götaälvdalen) till Ljungskile. Jag gick där förra året i mars. Tåg och buss till Kärrsbacken och där startar vandringen. Jag hade ingen orienterarkarta, bara lantmäteriets gröna i skala 1:50000 men det funkade utmärkt. Sedan blev det tåg hem från Ljungskile. Går att välja olika vägar för önskad längd på turen. Väldigt trevlig och vacker natur.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips