helags

ska gå upp till Helags helgen den 15/9. Någon som gått nyligt hur blött är det kan man gå med lågskaftade vandringsskor.

Jag har just kommit ner därifrån, via Kläppen. Sitter på vandrarhemmet i Ljungalen och skriver det här.
Om vädret är som nu är det torrt och fint, ett par bredare bäckar där det gick lätt att hoppa på stenar över. Men om det regnar stiger vattennivåerna fort, vatten kommer att rinna/forsa (beroende på nederbördsmängd) på stigen på sina ställen och det är inte säkert att stenarna jag och min kompis (som hade låga vandringsskor och kom fram torr om fötterna) gick på kommer att ligga över vattenytan.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vattenläget?

Precis så är det! Det kan vara lågt vattenstånd och man går nästan torrskodd och efter ett par timmars regn så är bäcken en brusande flod. Därför är uppgifter om vattenföringen färskvara.
Inget att fråga om en vecka innan om det gäller vattendrag ovanför trädgränsen.

Ska ni gå från Kläppen via Kesudalen till Helags kan ni i princip gå i flip-flops. Det finns ett bredare vattendrag men jag har aldrig varit med om att det inte gått att komma över i lågskaftade vandringsskor och då har jag gått där många gånger under snart 10 år. Det är dessutom bara 5 -7 meter brett så i värsta fall är det bara att ta av sig skorna och trippa över. Det är ett snällt vad och enkelt att få fotfäste. Eller så följer ni vattendraget uppströms så hittar ni efter några hundra meter bra ställen att hoppa över på.

Leden från Kläppen via Kesudalen är i princip en mindre grusväg hela vägen upp till Helags. Mycket lättvandrad. Om det regnar/har regnat mycket så kan det vara lerigt på stigen genom dalen, men blötare passager är spångade och det är inga större problem att hitta torrt under fötterna.

Går ni vinterleden från Kläppen (via Himmelsrasta) så är det mer myrmark och blötare men inga större problem där heller men möjligen att det kan bli blöta strumpor om det har regnat mycket.

Och ni kommer få en fantastiskt din utsikt över Helags när ni kommer upp på kalfjället. Går ni Kesudalen upp till Helags så rekommenderar jag varmt att gå vinterleden mot Himmelsrasta/Torkilstöten tillbaka. Det är lika långt men alltid kul att gå olika vägar.

God tur!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips