Helags- Sylarna i Juli

Hejsan!

Tänkte höra lite om det är någon som kan ge mig lite info om hur man bäst klipper både Helags och Syltoppen i sommar.
Är det bäst att börja från Storulvån och söderut för att avsluta i Ljungdalen, eller tvärtom?

Ungefär hur lång tid bör man beräkna att en sådan tripp tar med ett toppbesök på sylen ínnan man vandrar mot helags.
Hur är det med mygg i denna region sommartid?

Mvh Johan

Almgren

Avstängd
Åker du bil? Ta den till nNdalshytta på norska sidan.

Kika in på min hemsida (som är uppe oftast, men driftas på min hemdator så det är inte helt säkert). men du hittar den på

http://babylon5.homeftp.net

där har jag skrivit om både Sylarna och Helags runt.

mvh Christian

Mygg varierar kraftigt från år till år. Ibland är det myggår då det svärmar miljontals med myggor. Andra år ser man en enstaka. Generellt är min erfarenhet på kalfjället att det ä ganska lite mygg då de har svårt att hantera blåst och dylikt.

En vecka

Juventus88; sa:
Ungefär hur lång tid bör man beräkna att en sådan tripp tar med ett toppbesök på sylen ínnan man vandrar mot helags.

Spelar ingen roll var man börjar. Om jag minns rätt är det fyra dagars vandring. Lägg in en dag för varje bestigning och en extra dag för vila eller dåligt väder och det bör bli en angemän vecka.

Per

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips