Helags början av Juni

Nån som vet hur snöläget är i området nu. Ska dit o knalla en vecka i början av juni o är lite nyfiken om läget idag
 
Jag och brorsan gjorde en sån tur ifjol, och det var helt OK, snö på toppen och kammen av själva Helags, men nästintill snöfritt runtikring. Dock påminde lokalbefolkningen oss om att detta var en exceptionellt tidig sommar, så det är kanske inget att lita på. Dessutom kan vädret vara lynnigt, vi hann få både sol och snö och regn, och ett dygn med tät dimma (25 m sikt) och snöslask ca 10 cm. Man kunde lika gärna sätta ett A4 framför ansiktet och slå upp tältet i valfri myr hemmavid.

Men det var bara ett dygn, de övriga var riktigt fina. Skönt att slippa trängas på lederna!
 
Strykarräven; sa:
Jag och brorsan gjorde en sån tur ifjol

Va bra att ämnet kom upp, jag funderar precis på Helags tidigt i sommar.. Hur är det på vägen upp till fjället då (Från Ljungdalen?) -Är stigarna hyfsat torra eller är det blött överallt? Bäckar med mycket smältvatten etc? Jag kanske ska dit en långhelg när vi har en ny röd dag en vecka in i juni.. Jag tänkte mig att ta bil till Ljungdalen (kanske man kommer närmare?) och sen ta närmaste väg mot topparna.

/Jarl
 
snö/regn

Vej ej exakt hur det är iår där uppe, men det har väl (tror jag) varit mycket snö i den trakten i vinter. Vi har där för 2 år sedan vi denna tid, bart för det mesta, snö och regn från ovan, förra året gick vi till Sylarna samma tid (se min artikel) och i år så ska vi dit men flyttar fram en månad så vi slipper snö och säk-rum. Lycka till och god tur !

/Gunnar
 
webbkameror

På Funäsdalsfjällens hemsida finns en drös med webbkameror. Här är länken till Walles i Bruksvallarna:
http://www.funasdalsfjall.se/webcam/walles_vinter.htm

Där finns också länkar till de andra kamerorna.

Sen finns det en kamera i Ljungdalen som just nu är på service:
http://web.telia.com/~u63702494/webcam/

Dessa kameror kanske ger en hint om snöläget även kring Helags...

Enligt Walleskameran verkar det ligga en del snö än så länge.

Är det någon som vänt läget kring Vålådalen, Anaris och Storulvån?
 
Mängder av snö.

Hejsan!

Jag var uppe i Storulvån för ett par veckor sen och då var det näst intill vansinniga mängder snö kvar. Årets rikliga snöskörd innebar bland annat att Storulvåns fjällstation förlängde öppentiden till och med förra helgen.

Kollar man in på smhi's hemsida, som trots allt får anses ha de pålitligaste snödjupsrapporterna, ser man att snödjupet i Storlien i skrivande stund är 49 cm och den 17:e maj anges ett snödjup på 30-50 cm för hela den västra delen av Jämtland och Härjedalsfjällen på snödjupskartan.

Så frågan är om det är skidor eller vandring som är det bästa sättet att ta sig fram till Helags i början av Juin?!?

/ Stefan
 
jamo; sa:
Va bra att ämnet kom upp, jag funderar precis på Helags tidigt i sommar.. Hur är det på vägen upp till fjället då (Från Ljungdalen?) -Är stigarna hyfsat torra eller är det blött överallt? Bäckar med mycket smältvatten etc? Jag kanske ska dit en långhelg när vi har en ny röd dag en vecka in i juni.. Jag tänkte mig att ta bil till Ljungdalen (kanske man kommer närmare?) och sen ta närmaste väg mot topparna.
/Jarl
Vi gick en liknande tur: Ljungdalen - Helags (med topptur) - Sylarna - Enafors.

I fjol var det torrt hela vägen, där det inte regnade för stunden förstås, dvs marken var upptorkad efter snön. Kan inte svara på hur det är i år. Dock lutar hela den del man går i skogen, varför avrinningen borde vara rätt god, även vid senare snösmältning än i fjol.
De bäckar som finns är var små och trygga under hela vår tur, man hade nog kunnat ta sig över med gympaskor. Det finns ett vad, där det egentligen ska finnas en bro (som var raserad när vi kom dit), ungefär vid siffran 12 strax under texten "Blåhammarens Fjällstation" på http://www.route.nu/stf/norrstugorna/53.htm
där vi gick, eftersom vi inte passerade någon av fjällstationerna blåhammaren och Storulvån, utan istället gick genom passet rakt norrut, mot Enafors.
Den turen, genom det passet, rekommenderar jag starkt. Om ni inte råkar ut för den dimma och det snöslask som vi fick, kan jag tänka mig att den rutten är minnesvärd. Det blev den för oss också, men bara för att vi fick slita riktigt illa, och dessutom vara rejält rädda. Dimma och snö, 25 meters sikt. Brorsan stannade vid en ledmarkering, jag gick så långt han såg mig, och om jag såg nästa markering ropade jag "STOLPE!", och så vidare, timme efter timme. Med allt snöslask så visste vi inte om vi även passerade snöbryggor, så någonstans längs vägen lyckades vi korsa en rejäl jokk i dimman, vilket vi märkte bara genom att det infernaliska bruset/dånet flyttade sig från vår vänstra till vår högra sida. Sånt man minns!
Vägen ned från passet mot Enafors i norr är mycket vacker i klart väder, och vattenfallet i Enan/Enån (har ej kartan framme), det sk Silverfallet/-fallen, var också trevliga.
 
Helags

Ljungdalen är nog närmaste stället att lämna bilen. Ta med 10 kronors mynt för automaten vid P-platsen (100 kr för 1 v.).
Leden västerut (hoppas minnet inte sviker nu) går uppåt och borde vara torraste alternativet.
Ha en bra tur
 
Re: Helags

Peifen; sa:
Ljungdalen är nog närmaste stället att lämna bilen. Ta med 10 kronors mynt för automaten vid P-platsen (100 kr för 1 v.).
Leden västerut (hoppas minnet inte sviker nu) går uppåt och borde vara torraste alternativet.
Ha en bra tur

Parkerar man vid Kläppen får man gå länge i skogen innan man kommer över trädgränsen. Allra närmast är liften vid Torkilstöten, parkerar man där har man bara skidbacken att gå uppför, sen är man på kalfjället. Såvitt jag vet är det gratis att parkera, men det kan ju ha ändrats.
Väl uppe på platån har man 12 km till Helagsstugorna. Leden har varit sommar- och vinterled en gång i världen, men nu är den bara vinterled. En del spänger ligger kvar, men det kan vara rätt blött att gå. Fina platser att tälta på finns lite varstans, både vid bäckar och sjöar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daywalker Helags början på Augusti Fjällvandring 2
Löparjocke Helags i början av Januari Fjällvandring 2
Pwe Pilgrimsleden mot Helags, Helags Västra sida, Ekorrhammaren Fjällvandring 0
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
Nema79 Helags- Ekorrpasset Fjällvandring 4
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
mikael.johansson Helags - hur torrt är det i bäckarna? Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
ZettLind Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 27
Consultra Fjällstationsvandring (Helags-Sylarna) i september - vill man ha med tarp? Fjällvandring 16
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
felixb Kläppen-Helags-Sylarna och tillbaka på 4 dagar? Fjällvandring 10
drdrain Tältplats Helags Fjällvandring 1
Jepped Kläppen - Helags Fjällvandring 5
Ralphandersson Annat än Helags och Sylarna för wow-känsla? Fjällvandring 4
CeciliaHG vålådalen-gåsen-helags-vålådalen. tips? Fjällvandring 9
Huggehug Vandring från lönndörrensstugorna till helags Fjällvandring 6
stenis94 Kläppen - Helags topp - Kläppen Fjällvandring 2
sweculpepper Familjevandring helags 2 nätter i tält Fjällvandring 25
Jonas Renemar Sylarna, Helags bergsvandring Fjällvandring 5
Majsan76 Helags och hund Fjällvandring 1
Ralphandersson Bära en 3-åring uppför Helags eller Storsylen Fjällvandring 3
sofiagothlin Vandring Helags-Gåsen-Vålåstugorna-Ljungdalen, Tips?! Fjällvandring 4
Sandnes94 Helags och sylarna Fjällvandring 12
URB65 Norr om Helags? Fjällvandring 5
Ngez Fiskevandring Helags - Gåsen - Ljungan Fjällvandring 2
John_T [Film] Vandring mitt mellan lederna i Helags Fjällvandring 3
rennod helags Fjällvandring 3
sphagnum Vallbo - Anaris – Gåsen – Helags med barn Fjällvandring 2
hästtjejen Behöver tips inför vandring Storulvån-Helags Fjällvandring 18
pantorama Parkera i Kläppen (Ljungdalen) för att gå till Helags? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
medic helags till predikstolen Fjällvandring 11
Caminista Vad mellan Vålåstugorna och Helags? Fjällvandring 7
k_å Storulvån - Helags Fjällvandring 5
andreas.lindholm.5 Helags - Sylarna Fjällvandring 8
larzet Helags-glaciären glaciärvandring Fjällvandring 8
DrJ Vålådalen-Gåsen-Helags-Sylarna-Vålådalen? Fjällvandring 11
Ceres Rundtur Helags mm Fjällvandring 0
Ceres Helags -efter sylsjön - kläppen - Helags Fjällvandring 7
knolpak Helags över nyår Fjällvandring 6
68678 Helags -Nedalshytta -Sylarna Fjällvandring 3
marinelady Ensamvandring: Helags-Sylarna-Gåsenstugorna-Helags Fjällvandring 2
Noahspappa Storulvån - Sylarna eller Ljungdalen - Helags Fjällvandring 7
J.Engberg Sällskap till Helags i helgen (v.26) Fjällvandring 0
Noahspappa Kläppen - Helags - Sylarna - Helags - Kläppen Fjällvandring 9
KarinAx Helags Fjällvandring 3
JoeSwede Vålådalen-Helags-Storulvån Fjällvandring 9
viro sylarna-helags genom ekorrdörrn Fjällvandring 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.