Havsöringsflugfiske på sensommaren??

Hej,
Förmodligen kommer jag att besöka blekingekusten i månadsskiftet juli-augusti. Någon pratade om nattfiske med fluga efter havsöring just på sensommaren. Finns det nån därute som vet mera? Vilken typ av kust och botten söker jag mig lämpligen till? Klippor? Sand? Sten? Tång? Blandat? Vad är bra väder? Vilka flugor kan vara gångbara? Kort sagt: Är det över huvud taget nån idé att försöka och hur bär jag mig i så fall åt??
Tacksam för alla synpunkter!
Anders

Natfiske efter havsörring er et herligt fiske!

Muddlers der fiske i vandoverfladen på en flytline er ofte kanon. De "larmer" och tilträkker sig örringens opmärksomhet.

"Sort Cigar" eller andre tilsvarende er bra.

Opsög de steder hvor man normalt fisker efter havsörring. På nätterne går fisken ganske när kusten, så vär forsigtigt och gør ingen unödig larm...

Mvh. Jörgen

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips