Hårt, vattentätt skal till cykel

Jag vill ta med mig en cykel på en liten oruffad trimaran som i värsta fall kan välta upp och ner. Jag har funderat både på biltakboxar och stora vattentäta plasttunnor, men bäst vore om någon säljer en hård, vattentät box avsedd för cyklar, som också kan hålla borta rost i havsmiljö. Finns det någon här som hört talas om något sådant eller har någon annan lösning?

Jag skulle kunna nöja mig med en liten hopfällbar cykel, men de är ganska utrymmeskrävande också de. Jag skall fråga i något marint forum också, men tänkte att jag kunde börja här!

På något sätt kommer det alltid in aslt och fukt i förråd ombord. Har du inte värme i förrådet blir det fuktigt. Så det kan vara lika bra att ha bara något kapelliknande över/ev. under om det kan stänka upp så att cykeln har en chans att torka. Och utrusta cykeln med så roströga delar som möjligt.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Cykelpackväskor

finns i olika kvalitet men är inte inriktade på att vara vattentäta i första hand. Jag skulle nog i första hand fundera på att beställa en pvcpåse med vattentätt blixtlås. Eventuellt skulle du inne i denna kunna ha en packväska. http://www.rosebikes.se/artikel/rose-travel-box-v/aid:472876

Thure

Bilagor

• 1714960_1.jpg
    1714960_1.jpg
    15.1 KB · Visningar: 382
Var hittar jag "en pvcpåse med vattentätt blixtlås" som är tillräckligt stor? Den måste säkert rymma minst 100 liter.

Vet inte

var du beställer en sådan men det finns t ex firmor i Tyskland och eller Polen som gör PVC-skinn till Klepperkajaker och andra Faltkajaker. Möjligen kan firmor som gör lastbilskapell också fixa nåt sånt här.

Thure

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips