Har vi ett tråkigt liv...rent allmänt?

Tråkigt liv är väl om vi inte utövar det vi brinner för...förstod nog inte riktigt vad du är ute efter men det är min åsikt iaf

// Johan

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Ber om ursäkt för att jag uttryckte mig på ett sätt som kan missförstås (Johan).

Men tanken var mer att Har vi människor generellt ett för tråkigt liv utan adrenalinkickar när vi söker oss till det vi gör. Visst, det finns ju andra sätt att få adrenalinet att strömma i kroppen, men artikeln ter sig lite vinklad så att de som äventyrar på hög nivå medvetet väljer bort familjebildning, eller kanske inte ens kommer på tanken. Att söka spänning och upptäcka nya saker är ju det som driver oss människor.

Tittar vi tillbaka på hur svenska samhället såg ut för dryga 100 år sedan så var färd i berg och fjäll inget som gemene man/kvinna hade råd till utan det var exotiskt och turerna gjordes inte sällan i vetenskapligt syfte (vilket i viss mån görs även idag). Men då låg fokus för den stora allmänheten på familj, mat och boende. Man var nöjd med lite. Man fick kickar i vardagen. Är således artikeln ett samtidstecken, en massa blaha blaha (BS enligt vissa av de amerikanska kommentarerna) eller är det något annat. Tacksam för åsikter.

Jag har aldrig någonsin äventyrat för att få kickar och har inte träffat någon som gör det. För min del handlar det om att byta miljö och att få se något jag inte sett innan och som är få förunnat. Att det krävs kompetens och rätt sinnelag för att nå sådana mål är uppenbart. Det har varit mitt liv däremellan har jag haft tråkigt. Nu odlar vi och har aldrig tråkigt. I grund och botten handlar det väl om att göra det man känner för och se till att det blir så.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips