Har ni med er både tändare och tändstickor eller...

"Bara" tändstickor, självklart idiotsäkert vattentätt förpackade. Ingen redundans här alltså, till skillnad från i princip allt annat i packningen, men har dels aldrig någonsin råkat ut för ens ett tillbud till förlust/skada, dels ser jag inte en eventuellt inträffad sådan som direkt livshotande.

Jag använder numera nästan uteslutande bic-tändare. En förvarad i kärlet till gasköket. En förvarad tillsammans med toalettpapperet. En förvarad i pryl-påsen tillsammans med andra reservdelar och lagningsprylar.

Dessutom har mitt gaskök en inbyggd piezotändare.

/Birger

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag har aldrig haft tändare med mig. Oftast använder jag tändstål men jag brukar ha några tändstickor och ett plån i reserv, vattentätt förpackat i en gammal filmrulleburk.

Ett tändstål ligger alltid i köket, kompletteras med en liten tändare packad på annan plats om det är en flerdagarstur.

Största risken är nog att jag tappar bort/glömmer tändstålet. Gillar att det har en signalfärg och att det sitter fast i packpåse till köket eller liknande där det inte råkar komma bort.

Tändstål känns klart mest praktiskt till att tända köket med. Kräver ingen omvårdnad eller speciell förpackning och man slipper sticka ner handen nära gasen. Har dock märkt att det kan bli lite vit korrosion på staven när det legat länge i köket.

Ett tändstål ligger alltid i köket, kompletteras med en liten tändare packad på annan plats om det är en flerdagarstur.

Största risken är nog att jag tappar bort/glömmer tändstålet. Gillar att det har en signalfärg och att det sitter fast i packpåse till köket eller liknande där det inte råkar komma bort.

Tändstål känns klart mest praktiskt till att tända köket med. Kräver ingen omvårdnad eller speciell förpackning och man slipper sticka ner handen nära gasen. Har dock märkt att det kan bli lite vit korrosion på staven när det legat länge i köket.

Ett lager färg eller lack över den blottade metallen minskar risken för korrosion. De som har tillgång till det kör ofta med nagellack.

Jag ger mig normalt inte ut utan minst två redundanta och diversifierade (dvs olika) tändsystem*.

Att ett ev. gasolkök råkar ha en fast monterad piezotändare bortser jag helt ifrån - de brukar lägga
av vid de mest olämpliga tillfällen. I övrigt har jag inget emot piezotändare som sådana - men jag
förlitar mig ALDRIG på dem.
Jag kombinerar mellan de nedan listade - helt beroende på tillfälle och promenadtyp / promenad-
längd / ev. ansvar även för andra... På promenad är de förvarade på diversiferade ställen: I ryggan,
i benfickan och / eller jackans innerficka. En stormtändsticksask ligger i Tilley-hattens dolda ficka
- bara för att det är kul... Nedan kan ni se mina vanligast förekommande tändarfunktioner:

Plasmatändare. (Kan återladdas från powerbanken... Har ersatt div. BIC etc.)
Lös piezotändare. (Används till de rena gasolköken; Crux, Vega och GB74 ev. även Polaris på gasol.)
Tändstål med avstrykare. (Avstrykaren sparar på knivslitaget...)
Gasoldriven tändare. (Har en otäckt het sticklåga. Bra när man kök-labbar här hemma...)
Tändstickor, vattensäkert packade. (I återförslutbar orange plastburk och / eller insvetsade i plast
- för de där otrevliga tillfällena när de andra alternativen är / blivit otillgängliga.)
/Odd
_IMG2914_DxO+Odd+Gimp_small.jpg

*Yrkesskadad från snart 40 år inom kärnkraften:
Helst ska man ha fyrfaldig redundans med inbyggd diversifiering och störningstålighet.
Det hade inte japanerna fullt ut... :-(

Senast ändrad:
Har länge haft en igentejpad filmburk med tändstickor i ryggan och i påsen till XGK-köket ligger alltid en tändsticksask i plastpåse. Sen brukar någon tändare följa med och det ligger nog ett tändstål i en flugfiskeväst, men jag använder det sällan. Har lite dåliga erfarenheter av stormtändare, jag hade en primus som på bilden ovan som slutade funka under en tur förrförra året. En vanlig bic-tändare använder jag oftast, men jag skulle aldrig förlita mig på endast en tändare.

Har bara haft problem med tändning vid ett tillfälle då jag enbart hade med mig tändstickor och vädret var för dåligt. Var nog sådana där tändstickor som smux nämde för dom föll i bitar. Även om det inte är så roligt när tändsystemet inte fungerar så tycker jag inte att redundans hamnar högt på listan över viktig utrustning man bär med sig på en klassisk svensk fjällvandring. Värre när kängor, ryggsäck eller tält går sönder.

Brukar ha med en stormtändare och en bic eller två bic om jag flyger. Föredrar stormtändare dels för att de funkar bra i hård vind men också för att man slipper bränna sig på lågan som fladdrar i vinden :)

Två tändstål; ett löst i köket och ett till Elderis-kniven. Till detta tändstickor i reserv, en ask i varje packning i sällskapet.

Som piprökare har jag alltid med en Zippo och en billig engångständare som back-up. Är jag ute och leker friluftsliv kan ett tändstål vara med (det ena sitter på knivslidan och det andra på gasolbrännaren).

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips