Har ni med er både tändare och tändstickor eller...

"Bara" tändstickor, självklart idiotsäkert vattentätt förpackade. Ingen redundans här alltså, till skillnad från i princip allt annat i packningen, men har dels aldrig någonsin råkat ut för ens ett tillbud till förlust/skada, dels ser jag inte en eventuellt inträffad sådan som direkt livshotande.
 
Jag använder numera nästan uteslutande bic-tändare. En förvarad i kärlet till gasköket. En förvarad tillsammans med toalettpapperet. En förvarad i pryl-påsen tillsammans med andra reservdelar och lagningsprylar.

Dessutom har mitt gaskök en inbyggd piezotändare.

/Birger
 
Jag har aldrig haft tändare med mig. Oftast använder jag tändstål men jag brukar ha några tändstickor och ett plån i reserv, vattentätt förpackat i en gammal filmrulleburk.
 
Ett tändstål ligger alltid i köket, kompletteras med en liten tändare packad på annan plats om det är en flerdagarstur.

Största risken är nog att jag tappar bort/glömmer tändstålet. Gillar att det har en signalfärg och att det sitter fast i packpåse till köket eller liknande där det inte råkar komma bort.

Tändstål känns klart mest praktiskt till att tända köket med. Kräver ingen omvårdnad eller speciell förpackning och man slipper sticka ner handen nära gasen. Har dock märkt att det kan bli lite vit korrosion på staven när det legat länge i köket.
 
Ett tändstål ligger alltid i köket, kompletteras med en liten tändare packad på annan plats om det är en flerdagarstur.

Största risken är nog att jag tappar bort/glömmer tändstålet. Gillar att det har en signalfärg och att det sitter fast i packpåse till köket eller liknande där det inte råkar komma bort.

Tändstål känns klart mest praktiskt till att tända köket med. Kräver ingen omvårdnad eller speciell förpackning och man slipper sticka ner handen nära gasen. Har dock märkt att det kan bli lite vit korrosion på staven när det legat länge i köket.

Ett lager färg eller lack över den blottade metallen minskar risken för korrosion. De som har tillgång till det kör ofta med nagellack.
 
Jag ger mig normalt inte ut utan minst två redundanta och diversifierade (dvs olika) tändsystem*.

Att ett ev. gasolkök råkar ha en fast monterad piezotändare bortser jag helt ifrån - de brukar lägga
av vid de mest olämpliga tillfällen. I övrigt har jag inget emot piezotändare som sådana - men jag
förlitar mig ALDRIG på dem.
Jag kombinerar mellan de nedan listade - helt beroende på tillfälle och promenadtyp / promenad-
längd / ev. ansvar även för andra... På promenad är de förvarade på diversiferade ställen: I ryggan,
i benfickan och / eller jackans innerficka. En stormtändsticksask ligger i Tilley-hattens dolda ficka
- bara för att det är kul... Nedan kan ni se mina vanligast förekommande tändarfunktioner:

Plasmatändare. (Kan återladdas från powerbanken... Har ersatt div. BIC etc.)
Lös piezotändare. (Används till de rena gasolköken; Crux, Vega och GB74 ev. även Polaris på gasol.)
Tändstål med avstrykare. (Avstrykaren sparar på knivslitaget...)
Gasoldriven tändare. (Har en otäckt het sticklåga. Bra när man kök-labbar här hemma...)
Tändstickor, vattensäkert packade. (I återförslutbar orange plastburk och / eller insvetsade i plast
- för de där otrevliga tillfällena när de andra alternativen är / blivit otillgängliga.)
/Odd
_IMG2914_DxO+Odd+Gimp_small.jpg

*Yrkesskadad från snart 40 år inom kärnkraften:
Helst ska man ha fyrfaldig redundans med inbyggd diversifiering och störningstålighet.
Det hade inte japanerna fullt ut... :-(
 
Senast ändrad:
Har länge haft en igentejpad filmburk med tändstickor i ryggan och i påsen till XGK-köket ligger alltid en tändsticksask i plastpåse. Sen brukar någon tändare följa med och det ligger nog ett tändstål i en flugfiskeväst, men jag använder det sällan. Har lite dåliga erfarenheter av stormtändare, jag hade en primus som på bilden ovan som slutade funka under en tur förrförra året. En vanlig bic-tändare använder jag oftast, men jag skulle aldrig förlita mig på endast en tändare.
 
Har bara haft problem med tändning vid ett tillfälle då jag enbart hade med mig tändstickor och vädret var för dåligt. Var nog sådana där tändstickor som smux nämde för dom föll i bitar. Även om det inte är så roligt när tändsystemet inte fungerar så tycker jag inte att redundans hamnar högt på listan över viktig utrustning man bär med sig på en klassisk svensk fjällvandring. Värre när kängor, ryggsäck eller tält går sönder.

Brukar ha med en stormtändare och en bic eller två bic om jag flyger. Föredrar stormtändare dels för att de funkar bra i hård vind men också för att man slipper bränna sig på lågan som fladdrar i vinden :)
 
Två tändstål; ett löst i köket och ett till Elderis-kniven. Till detta tändstickor i reserv, en ask i varje packning i sällskapet.
 
Som piprökare har jag alltid med en Zippo och en billig engångständare som back-up. Är jag ute och leker friluftsliv kan ett tändstål vara med (det ena sitter på knivslidan och det andra på gasolbrännaren).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
dibblah Har någon av er vadat Handölan vid det gamla vadet Fjällvandring 28
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger i fjällmiljö? Fjällvandring 0
PatrikMeijer någon som har bestigit Måskásjgájsse? Fjällvandring 4
stormfrog Har någon blivit stämd för att ha medfört _kopplad_ hund i fjällnaturreservat? Fjällvandring 102
mkruse Någon som har ett bättre förslag än Rogen? Fjällvandring 1
dibblah STF har (delvis) förstört Sylarna Fjällvandring 428
Moga Svenska fjällklubbens fjällväderskurs, nån som har gått? Fjällvandring 1
NikitaBa Har Hillebrant tält, behöver jag köpa skyddsgolv? Fjällvandring 10
NaturBoel Nån som har koll på vattennivåer och snöläge i Saltoluokta, Abisko och Kebnekaiseomr? Fjällvandring 3
stenblock Har ni någon preferens för typ av fjällnatur Fjällvandring 11
linusand Hur många nordiska berg har du bestigit? Fjällvandring 3
tore47 Sjön 878 har nu blivit 871 ! Fjällvandring 6
tsebring Har denna topp något namn? Fjällvandring 3
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
andy69 Vad har jag fångat på bilden? Fjällvandring 8
Norris Har kartan fel höjd på Pyramiden? Fjällvandring 6
oskar_thulin Abiskofjällen - någon som har erfarenhet av Nissonvaggi och Mårmapasset? Fjällvandring 24
uddenberg Do's and Don'ts - vad har du för knep? Fjällvandring 24
Elin75 Har fem dygn i början av juli - var ska vi gå? Tips?! Fjällvandring 8
Airfoil Var har ni kameran när ni vandrar? Fjällvandring 7
Kristina&Neo Kvikkjokk-Jäkkvik: har någon gått sträckan i nyligen?? Fjällvandring 1
såg Någon som har gått mellan katterjåkk till Nikkaluokta Fjällvandring 19
NGN Har någon vandat runt Sölen? Fjällvandring 0
Hoztic Varför har jag börjat få blåsor/skavsår? Fjällvandring 9
såg Är de någon som har gått från Låktatjåkka via Kårsevagge ner till abisko Fjällvandring 5
Picea Om man inte har tält och sovsäckar med... Fjällvandring 6
pocahontas73 Sovsäck & tält vad har ni? Fjällvandring 44
The_Lost_Cyclist vad har ni för kängor vid vandring i riktigt kallt väder? Fjällvandring 4
Picea Ni som har varit på "baksidan" av Norra Sytertoppen Fjällvandring 15
MarkusN Vad har ni i klädpåsen? Fjällvandring 18
landonia Någon som har tips på tur i svensk-norska fjällen under juli månad 2010? Fjällvandring 6
carro74 Nöden har ingen lag?! Fjällvandring 57
tagge Norska siten etojm.com har gått i graven Fjällvandring 0
hellstrand Vibram FiveFingers någon som har vandrat i dessa??? Fjällvandring 15
Kalleryd Ni som har koll Fjällvandring 6
flunkan någon som har inlägg att göra ang sträckan Vakkotavare-Nikkaloukta? Fjällvandring 3
never Har Fjällkartan BD 2 försvunnit? Fjällvandring 1
hvk Kieronstugan har brunnit Fjällvandring 16
Kristina&Neo Syberia Q - har du testat denna haglöfs tröja? Fjällvandring 0
Någon som har info om snöläget i fjällen Fjällvandring 22
majjen Ni som har vandrat trepassleden... Fjällvandring 20
avslutat medlemskap1105 Har SJ lagt av helt med sittplatser på nattåg? Fjällvandring 5
mmattias ett problem jag har med känger Fjällvandring 3
Kamvandrare me´skavssår Packlista - 7 dygns sommartur - jag har vägt klart! Fjällvandring 129
thomast2 Har vi köpt rätt vandringskängor? Fjällvandring 10
småen Hvor har det tagi vägen av den lungna kebne Fjällvandring 61
matala-0 Har du erfarenheter av följande sträcka? Fjällvandring 2
avslutat medlemskap1105 Hur har det varit med mygg i år? Fjällvandring 13
majjen Vad har jag sett från helikoptern? Fjällvandring 31

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.